Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kunnille ohje terveyskeskusten puhelinpalvelusta

05.04.2011 17:25

, ISTOCKPHOTO

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt kunnille ohjeen siitä, mitä kansalaisten välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen tarkoittaa ja miten se voidaan toteuttaa.

STM katsoo, että puhelinyhteys terveyskeskukseen pitää saada alle viidessä minuutissa. Jos tämä ei ruuhkahuippujen aikana onnistu, terveyskeskus voi tarjota mahdollisuuden jättää soittopyyntö, jolloin potilaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana terveyskeskuksen aukioloaikana.

Terveyskeskus voi antaa soittajalla myös mahdollisuuden jäädä odottamaan seuraavaa vapautuvaa asiakaspalvelijaa tai soittoaikaa myöhemmin samana päivänä, jolloin ruuhkaa on vähemmän.

Terveyskeskuksen toimipaikoissa ja verkkosivuilla pitää olla selkeät ohjeet siitä, miten terveyskeskukseen saa yhteyden. Yhteystietojen lisäksi ohjeessa on kerrottava puhelinpalvelun vastausaikatavoitteesta sekä esimerkiksi takaisinsoitosta, jos sellainen on käytössä.

– Välitön yhteydensaanti on yksi toimivan terveyskeskuksen laatutekijöistä, ja tällä hetkellä sen toteutumisessa on suuria eroja terveyskeskusten välillä. Ohjeella parannetaan potilaiden yhdenvertaisuutta, peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) toteaa tiedotteessa.

Viime syksynä tehdyn selvityksen mukaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle pääsi kiireettömässä hoidon tarpeessa hieman aiempaa nopeammin, mutta välittömän yhteyden saanti terveyskeskukseen ei ollut ole parantunut. (EK)

Arkisto


Virheelliset reseptit työllistävät Tanskan apteekkeja
07.12.2011 13:58

07.12.2011 13:58


Ranskakin uudistaa lääketaksansa
07.12.2011 13:53

07.12.2011 13:53


Proviisoreiden ja farmaseuttien ammattipätevyydet tarkistetaan
02.12.2011 19:47

02.12.2011 19:47


Klaus Holttisesta apteekkineuvos
02.12.2011 11:39

Arvonimet 02.12.2011 11:39


Sorbex-valmisteen takaisinveto käynnissä
01.12.2011 16:27

01.12.2011 16:27


Peuralle ja Teräsalmelle kunniamerkit
01.12.2011 15:05

01.12.2011 15:05


Hila: Viitehintaisia lääkkeitä oltava saatavilla
01.12.2011 09:40

01.12.2011 09:40


Annosjaellut lääkkeet toistaiseksi paperiresepteillä
29.11.2011 11:43

29.11.2011 11:43


Apteekit parhaita asiakaspalvelussa
28.11.2011 12:10

28.11.2011 12:10


Koneellinen annosjakelu parantaa potilasturvallisuutta
28.11.2011 11:31

Annosjakelu 28.11.2011 11:31