Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekit parhaita asiakaspalvelussa

28.11.2011 12:10 IIRO KOSKELAINEN

, Kuva: Iiro Koskelainen

Asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä apteekkien asiakaspalveluun.

Suomalaiset kokevat saavansa apteekeista selvästi parempaa asiakaspalvelua kuin päivittäistavarakaupasta, todetaan maanantaina julkaistussa EPSI Rating -selvityksessä.

EPSI Rating mittasi suomalaisten tyytyväisyyttä apteekkeihin ja päivittäistavarakauppaan loka-marraskuussa 2011. Valtakunnallisen ja riippumattoman tutkimuksen mukaan apteekeilla on Suomen tyytyväisimmät ja uskollisimmat asiakkaat. Apteekkien valtteja ovat sijainti, aukioloajat sekä ystävällinen ja ammattitaitoinen palvelu.

Apteekkitoimiala sai asiakastyytyväisyydestä 81,4 indeksipistettä sadasta, mikä tarkoittaa hyvää tai erittäin hyvää tulosta. Päivittäistavarakauppa jäi 74 pisteellään kauas taakse. Apteekkien saama tyytyväisyysluku on kansainvälisestikin korkea, esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on ainoastaan 71,7.

Apteekkien asiakaspalvelua mitattiin paitsi koko toimialana, myös ryhmittäin. Apteekeista tutkimuksessa olivat mukana Hyvän Mielen Apteekit, Oma Plus Apteekit ja Yliopiston Apteekki.

Korkeimman tyytyväisyysluvun saavuttivat Hyvän Mielen Apteekit. Paras imago on asiakkaiden mukaan Yliopiston Apteekilla, joka on myös parantanut asiakasuskollisuuttaan viime vuodesta huikeat 6,5 indeksiyksikköä. Erot ryhmittymien välillä ovat kuitenkin hyvin pieniä.

Tutkimuksen mukaan 20 prosenttia suomalaisista ostaisi lääkkeet vain apteekista, jos niiden kauppa vapautuisi. Viime vuonna vastaava luku oli 26. Suomalaisista 65 prosenttia ostaisi lääkkeensä tilanteen mukaan apteekista tai kaupasta. Suomalaiset odottavat, että lääkkeiden myynnin vapauttaminen laskisi hintoja sekä parantaisi valikoimia ja saatavuutta. Suurin pelko olisi lääkeneuvonnan jääminen pois.

EPSI Rating -tutkimukseen haastateltiin satunnaisotannalla vajaat 2 000 suomalaista ympäri Suomen. Tutkimus on osa Euroopan-laajuista EPSI Rating -ohjelmaa. EPSI Rating (Extended Performance Satisfaction Index) on eurooppalainen analyysimenetelmä, jota on käytetty EU-komission aloitteesta useissa Euroopan maissa vuodesta 2001. (EE)

Arkisto


Virheelliset reseptit työllistävät Tanskan apteekkeja
07.12.2011 13:58

07.12.2011 13:58


Ranskakin uudistaa lääketaksansa
07.12.2011 13:53

07.12.2011 13:53


Proviisoreiden ja farmaseuttien ammattipätevyydet tarkistetaan
02.12.2011 19:47

02.12.2011 19:47


Klaus Holttisesta apteekkineuvos
02.12.2011 11:39

Arvonimet 02.12.2011 11:39


Sorbex-valmisteen takaisinveto käynnissä
01.12.2011 16:27

01.12.2011 16:27


Peuralle ja Teräsalmelle kunniamerkit
01.12.2011 15:05

01.12.2011 15:05


Hila: Viitehintaisia lääkkeitä oltava saatavilla
01.12.2011 09:40

01.12.2011 09:40


Annosjaellut lääkkeet toistaiseksi paperiresepteillä
29.11.2011 11:43

29.11.2011 11:43


Koneellinen annosjakelu parantaa potilasturvallisuutta
28.11.2011 11:31

Annosjakelu 28.11.2011 11:31