Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hälsokoll-palvelu hyvin markkinoille

23.06.2010 09:02 APOTEKET AB

Apotek AB lanseerasi Hälsokoll-palvelun huhtikuussa 2010., APOTEK AB

Ruotsin Apoteket AB:n huhtikuussa lanseeraama Hälsokoll-palvelu on saanut hyvän vastaanoton.

Palvelua tarjoaa nyt noin 50 apteekkia ympäri Ruotsia ja palvelua on käyttänyt yli tuhat ihmistä.

– Tavoitteenamme on lisätä palvelua tarjoavien apteekkien määrää noin sataan tämä vuoden loppuun mennessä, Eva Fernvall Apoteket AB:sta kertoo.

Palvelun asiakkaat ovat toistaiseksi olleet etupäässä yksityisihmisiä, mutta Apoteket AB pyrkii markkinoimaan palvelua yhä enemmän yrityksille. Yhtiön tavoitteena on saada jopa 30 000 asiakasta palvelun piiriin parin vuoden sisällä.

Tietoa mahdollisuuksista
pienentää riskiä


Hälsokoll-palvelun avulla asiakas saa lisää tietoa omista mahdollisuuksistaan pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Sairastumisriski määritellään asiakkaan elämäntapatietojen, kolesteroli- ja verensokeriarvojen sekä vyötärön ympäryksen mittauksen avulla. Tapaaminen kestää parikymmentä minuuttia ja maksaa asiakkaalle noin 25 euroa.

Asiakas pääsee tapaamisen jälkeen katsomaan omia tietojaan internetistä suojatun yhteyden avulla. Sivuilta asiakas saa lisäksi tukea elämäntapojensa muutokseen ja hänellä on mahdollisuus varata aikaa myös henkilökohtaiseen sparraukseen.

Apoteket kannustaa ihmisiä myös seurantakäynneille, joista peritään sama maksu.

Innostunut
vastaanotto

Fernvallin mukaan asiakkaat ovat olleet palvelusta innoissaan.

– Asiakkaat saavat tiedon riskeistään paljon nopeammin kuin julkisen terveydenhuollon kautta. Palvelu on kuitenkin edullisempi kuin yksityisellä terveysasemalla teetettynä.

Myös paikalliset terveysasemat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan.

– Palvelu keventää heidän työtaakkaansa. Tarkoitus ei ole kilpailla asiakkaista, vaan tehdä yhteistyötä, Fernvall toteaa.

Palvelun vastaanottoa on seurattu tiiviisti Ruotsin mediassa. Myös Norjan apteekkiyhdistys on ilmaissut olevansa kiinnostunut kehittämään vastaavanlaista palvelua Norjaan. (IK)

Arkisto


Apteekkarilehden digilehti pois käytöstä
03.10.2016 09:41 INKERI HALONEN

03.10.2016 09:41 INKERI HALONEN


Professori Kivelä: "En usko tulosta yli- tai alilääkitsemisen vähyydestä"
30.09.2016 10:58 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 30.09.2016 10:58 INKERI HALONEN


Kelain-sovellus siirtää paperiset reseptit historiaan
29.09.2016 08:51 ERJA ELO

sähköinen resepti 29.09.2016 08:51 ERJA ELO


Lääkitysarvionti paljasti - osa lääkkeistä jäi ottamatta yhden lääkkeen takia
28.09.2016 15:00 NIINA LAINE, JONNA HAUTALA

Lääkitys kuntoon 28.09.2016 15:00 NIINA LAINE, JONNA HAUTALA


Suomeen tulossa lisää apteekkeja
28.09.2016 11:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 28.09.2016 11:00 INKERI HALONEN


Terveydeksi!-lehti näkövammaisten saataville
26.09.2016 09:16

Yhteiskuntavastuu 26.09.2016 09:16


Melatoniini yhä muita unilääkkeitä parempi vaihtoehto
26.09.2016 08:43 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 26.09.2016 08:43 VIRPI EKHOLM


Tutkimus: Apteekkien kotimainen omistus tärkeää suomalaisille
22.09.2016 09:53

Apteekkijärjestelmä 22.09.2016 09:53


Forssa tarkistaa satojen ikäihmisten lääkitykset
21.09.2016 10:08 ERJA ELO

rationaalinen lääkehoito 21.09.2016 10:08 ERJA ELO


Luotettavaa lääketietoa nyt Facebookissa
20.09.2016 14:22 TIINA KUOSA

Potilasturvallisuus 20.09.2016 14:22 TIINA KUOSA