Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hälsokoll-palvelu hyvin markkinoille

23.06.2010 09:02 APOTEKET AB

Apotek AB lanseerasi Hälsokoll-palvelun huhtikuussa 2010., APOTEK AB

Ruotsin Apoteket AB:n huhtikuussa lanseeraama Hälsokoll-palvelu on saanut hyvän vastaanoton.

Palvelua tarjoaa nyt noin 50 apteekkia ympäri Ruotsia ja palvelua on käyttänyt yli tuhat ihmistä.

– Tavoitteenamme on lisätä palvelua tarjoavien apteekkien määrää noin sataan tämä vuoden loppuun mennessä, Eva Fernvall Apoteket AB:sta kertoo.

Palvelun asiakkaat ovat toistaiseksi olleet etupäässä yksityisihmisiä, mutta Apoteket AB pyrkii markkinoimaan palvelua yhä enemmän yrityksille. Yhtiön tavoitteena on saada jopa 30 000 asiakasta palvelun piiriin parin vuoden sisällä.

Tietoa mahdollisuuksista
pienentää riskiä


Hälsokoll-palvelun avulla asiakas saa lisää tietoa omista mahdollisuuksistaan pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Sairastumisriski määritellään asiakkaan elämäntapatietojen, kolesteroli- ja verensokeriarvojen sekä vyötärön ympäryksen mittauksen avulla. Tapaaminen kestää parikymmentä minuuttia ja maksaa asiakkaalle noin 25 euroa.

Asiakas pääsee tapaamisen jälkeen katsomaan omia tietojaan internetistä suojatun yhteyden avulla. Sivuilta asiakas saa lisäksi tukea elämäntapojensa muutokseen ja hänellä on mahdollisuus varata aikaa myös henkilökohtaiseen sparraukseen.

Apoteket kannustaa ihmisiä myös seurantakäynneille, joista peritään sama maksu.

Innostunut
vastaanotto

Fernvallin mukaan asiakkaat ovat olleet palvelusta innoissaan.

– Asiakkaat saavat tiedon riskeistään paljon nopeammin kuin julkisen terveydenhuollon kautta. Palvelu on kuitenkin edullisempi kuin yksityisellä terveysasemalla teetettynä.

Myös paikalliset terveysasemat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan.

– Palvelu keventää heidän työtaakkaansa. Tarkoitus ei ole kilpailla asiakkaista, vaan tehdä yhteistyötä, Fernvall toteaa.

Palvelun vastaanottoa on seurattu tiiviisti Ruotsin mediassa. Myös Norjan apteekkiyhdistys on ilmaissut olevansa kiinnostunut kehittämään vastaavanlaista palvelua Norjaan. (IK)

Arkisto


Kelan Kanta-palveluiden häiriö on päättynyt
18.10.2016 09:38 ERKKI KOSTIAINEN

sähköinen resepti 18.10.2016 09:38 ERKKI KOSTIAINEN


Kelan Kanta-palveluita häiritty toistuvasti
15.10.2016 18:05 ERKKI KOSTIAINEN

sähköinen resepti 15.10.2016 18:05 ERKKI KOSTIAINEN


Terveysteoista kisataan taas - vielä ehdit mukaan!
13.10.2016 14:44 INKERI HALONEN

Health Awards 13.10.2016 14:44 INKERI HALONEN


Influenssarokotus vähentää diabeetikoiden aivoverenkiertohäiriöitä
12.10.2016 09:00 UUTISPALVELU DUODECIM

Influenssarokotus 12.10.2016 09:00 UUTISPALVELU DUODECIM


Liraglutidi vähensi sydän- ja verisuoniperäisen kuoleman riskiä
10.10.2016 08:45 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 10.10.2016 08:45 VIRPI EKHOLM


Empagliflotsiini suojaa myös diabeetikon munuaisia
07.10.2016 09:57 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 07.10.2016 09:57 VIRPI EKHOLM


Apteekkarit postihommissa – kehittivät ihan uuden palvelun
05.10.2016 12:15 Erja Elo, Marcus Olli

Historia 05.10.2016 12:15 Erja Elo, Marcus Olli


Kelan valtuutetut esittävät uudeksi pääjohtajaksi Elli Aaltosta
05.10.2016 08:33

Nimitykset 05.10.2016 08:33


Vatsansuojalääke usein iäkkäällä jatkuvasti käytössä - tieto haitoista lisääntyy
04.10.2016 08:47 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 04.10.2016 08:47 VIRPI EKHOLM


Haavalangasta virkattu rukousnauha symboloi paranemista
03.10.2016 11:25 ERJA ELO

Tapahtumat 03.10.2016 11:25 ERJA ELO