Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Uusia lääkkeitä lihavuuden hoitoon
04.01.2019 08:02 VIRPI EKHOLM

Lääkekehitys 04.01.2019 08:02 VIRPI EKHOLM


Banaanikärpänen ratkoo lihavuuden syitä
03.01.2019 13:52 OLLI-PEKKA TIAINEN

Ravitsemus 03.01.2019 13:52 OLLI-PEKKA TIAINEN


Lääkevarmennus voi johtaa lääkepulaan
20.12.2018 21:20 ERJA ELO, OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkevarmennus 20.12.2018 21:20 ERJA ELO, OLLI-PEKKA TIAINEN


Suuret lääkekulut laskevat hieman
19.12.2018 12:30 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkekorvaukset 19.12.2018 12:30 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekki on auki entistä pidempään
18.12.2018 12:40 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekki palvelee 18.12.2018 12:40 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekitkin rokottavat riskiryhmiä
17.12.2018 16:15 ERJA ELO, OLLI-PEKKA TIAINEN

Influenssarokotus 17.12.2018 16:15 ERJA ELO, OLLI-PEKKA TIAINEN


Samuli Saarni Lääkäriliiton hallituksen puheenjohtajaksi
16.12.2018 20:12 ERKKI KOSTIAINEN

VALINNAT 16.12.2018 20:12 ERKKI KOSTIAINEN


Verkkoapteekkien määrä kaksinkertaistuu
14.12.2018 09:00 OLLI-PEKKA TIAINEN

Verkkokauppa 14.12.2018 09:00 OLLI-PEKKA TIAINEN


Lääkkeet kotiin asti
14.12.2018 08:36 OLLI-PEKKA TIAINEN

Verkkokauppa 14.12.2018 08:36 OLLI-PEKKA TIAINEN


Lisää lukemista - apteekkialasta taas uusi selvitys
13.12.2018 06:30 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekkijärjestelmä 13.12.2018 06:30 OLLI-PEKKA TIAINEN