Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Generation Green ei selvinnyt finaaliin
02.10.2015 11:02 ERJA ELO

Lääkejätteet 02.10.2015 11:02 ERJA ELO


FIP:ltä apua ja ohjeita pakolaiskriisiin
01.10.2015 22:51 TIINA KUOSA

Apteekki palvelee 01.10.2015 22:51 TIINA KUOSA


Läpimurto tutkimuksessa: allergiarokote markkinoille 5-10 vuodessa?
01.10.2015 09:59 ERJA ELO

allergia 01.10.2015 09:59 ERJA ELO


STM ehdottaa apteekkimaksun korottamista osana lääkesäästöjä
30.09.2015 11:40 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 30.09.2015 11:40 INKERI HALONEN


FIP käynnistyi Düsseldorfissa
29.09.2015 21:55 TIINA KUOSA

FIP 29.09.2015 21:55 TIINA KUOSA


Tupakointi mahdollisesti diabeteksen riskitekijä
29.09.2015 09:56 UUTISPALVELU DUODECIM

Tupakoinnin lopetus 29.09.2015 09:56 UUTISPALVELU DUODECIM


Kananmunat eivät lisää sydänriskejä
29.09.2015 09:47 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 29.09.2015 09:47 UUTISPALVELU DUODECIM


Viranomaisvalvonta kattaa myös apteekkareiden yhtiöt
28.09.2015 16:09

Muualla mediassa 28.09.2015 16:09


Kiinnostaako kehitysyhteistyö? Pharmaciens Sans Frontières aloittamassa Suomessa
28.09.2015 09:19 INKERI HALONEN

Yhteiskuntavastuu 28.09.2015 09:19 INKERI HALONEN


Kirsti Torniaisesta Vuoden Proviisori 2015
25.09.2015 11:33 INKERI HALONEN

Tunnustukset 25.09.2015 11:33 INKERI HALONEN