Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Rokotusoikeuden laajentaminen apteekkeihin junnaa
06.11.2015 10:32 ERJA ELO

Influenssarokotus 06.11.2015 10:32 ERJA ELO


Vähärasvainen dieetti yhtä huono kuin muutkin
06.11.2015 09:32 UUTISPALVELU DUODECIM

Elämäntavat 06.11.2015 09:32 UUTISPALVELU DUODECIM


Helsingin Joutsen apteekki joutuu lopettamaan
04.11.2015 13:24 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 04.11.2015 13:24 ERJA ELO


Empagliflotsiini suojaa sydäntä – ainakin hieman
03.11.2015 08:02 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 03.11.2015 08:02 VIRPI EKHOLM


Nyt mie tulin hakemaan sitä lääkettä!
02.11.2015 09:29 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 02.11.2015 09:29 INKERI HALONEN


Lääkekorvaussäästöt etenivät eduskuntaan
30.10.2015 13:49 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 30.10.2015 13:49 INKERI HALONEN


Viro hylkää liberaalit apteekkimarkkinat
30.10.2015 11:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 30.10.2015 11:00 INKERI HALONEN


Onnistunut kriisiviestintä vaatii myös some-osaamista
29.10.2015 12:03 ERJA ELO

Poikkeustilanteet 29.10.2015 12:03 ERJA ELO


Hoidosta poistettiin 15 lääkettä
28.10.2015 10:21 JOHANNA RÄISÄNEN

Lääkitys kuntoon 28.10.2015 10:21 JOHANNA RÄISÄNEN


Uusi lääke sydämen vajaatoimintaan
28.10.2015 09:54 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 28.10.2015 09:54 VIRPI EKHOLM