Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Albert Wuokon palkinto Jukka Mönkköselle
13.11.2015 17:00 ERJA ELO

Palkitut 13.11.2015 17:00 ERJA ELO


Vesannon apteekista Vuoden Opetusapteekki
13.11.2015 16:30 ERJA ELO

Palkitut 13.11.2015 16:30 ERJA ELO


Farmasian Päivät alkoivat
13.11.2015 09:27 ERJA ELO

Koulutus 13.11.2015 09:27 ERJA ELO


HPV-rokotteiden ja oireyhtymien välillä ei yhteyttä
12.11.2015 12:54 TIINA KUOSA

HPV-rokotteet 12.11.2015 12:54 TIINA KUOSA


Ihmisoikeusaktiivi omistautuu nyt sydämen hyvinvoinnille
12.11.2015 09:36 ERJA ELO

Kansanterveys 12.11.2015 09:36 ERJA ELO


Apteekit auttavat kierrättämään lääkejätettä
11.11.2015 08:14 ERJA ELO

Lääkejätteet 11.11.2015 08:14 ERJA ELO


Eksoten Itkonen: Omaa kehittämistä jatketaan, apteekkien rooli pohdintaan
10.11.2015 14:00 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 10.11.2015 14:00 INKERI HALONEN


Lääkehaitat nakersivat elämänlaatua kipua enemmän
10.11.2015 13:30 PAULA TIMONEN

Lääkitys kuntoon 10.11.2015 13:30 PAULA TIMONEN


Kainuun sote: Apteekkien kannattaa tuoda itsensä esiin
10.11.2015 10:10 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 10.11.2015 10:10 INKERI HALONEN


Miksi palvelupisteet eivät yleisty?
09.11.2015 10:07 VIRPI EKHOLM

Palvelupisteet 09.11.2015 10:07 VIRPI EKHOLM