Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Kunniamerkit Eeva Savelalle ja Kari Walleniukselle
04.12.2015 08:21 ERJA ELO

Palkitut 04.12.2015 08:21 ERJA ELO


Fimea: LVI-lääkkeiden valikoima kasvanee ensi vuonna
03.12.2015 08:58 INKERI HALONEN

Itsehoito 03.12.2015 08:58 INKERI HALONEN


Risikko: Hienoa nähdä työnsä hedelmiä
02.12.2015 15:23 INKERI HALONEN

Itsehoito 02.12.2015 15:23 INKERI HALONEN


Kysely: Valtaosa suomalaisista laajentaisi itsehoitoa
02.12.2015 09:51 INKERI HALONEN

Itsehoito 02.12.2015 09:51 INKERI HALONEN


Ruskon sivuapteekki aloitti Matkahuollon pakettipisteenä
01.12.2015 14:30 ERJA ELO

Apteekki palvelee 01.12.2015 14:30 ERJA ELO


Mikä oli Vuoden Terveysteko tai Terveysinnovaatio? Vielä ehdit ehdottaa!
30.11.2015 15:28 INGIMAGE

Health Awards 30.11.2015 15:28 INGIMAGE


Medifon kasvaa voimakkaasti
30.11.2015 09:41 ERJA ELO

Lääketukut 30.11.2015 09:41 ERJA ELO


Influenssarokotteet loppumassa myös THL:n varastosta
27.11.2015 13:33 INKERI HALONEN

Influenssarokotus 27.11.2015 13:33 INKERI HALONEN


Apteekeille lisää ohjeita pakolaisten palveluun
26.11.2015 10:41 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 26.11.2015 10:41 INKERI HALONEN


Burana-Capsien palautukset sujuneet rauhallisesti
25.11.2015 12:11 INKERI HALONEN

Lääketurvallisuus 25.11.2015 12:11 INKERI HALONEN