Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Ministeri Mäntylä: En ole valmis purkamaan apteekkijärjestelmää
21.04.2016 13:21 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 21.04.2016 13:21 ERJA ELO


Suomalaiset kannattavat apteekkipalveluiden sääntelyä
21.04.2016 12:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 21.04.2016 12:00 INKERI HALONEN


Itsehoitolääkkeet sopivat allergiaoireisiin hyvin
21.04.2016 10:55 ERJA ELO

Itsehoito 21.04.2016 10:55 ERJA ELO


Itselääkityksestä julkaistiin Käypä hoito -suositus
21.04.2016 10:36 ERJA ELO

Itsehoito 21.04.2016 10:36 ERJA ELO


Tutkimus: Itsehoitolääkkeiden riskit epäselviä suomalaisille
21.04.2016 10:30

Itsehoito 21.04.2016 10:30


Apteekkaripäivät alkoivat – seuraa uutisointia verkon ja somen kautta
21.04.2016 09:30

Tapahtumat 21.04.2016 09:30


Reseptilääke apteekista lähes aina kerralla mukaan
20.04.2016 13:30 INKERI HALONEN

toimitusvarmuus 20.04.2016 13:30 INKERI HALONEN


Apteekkaripäivät alkavat torstaina – ensimmäistä kertaa uudella aikataululla
19.04.2016 14:15 INKERI HALONEN

Tapahtumat 19.04.2016 14:15 INKERI HALONEN


Seitsemän veljeksen apteekille tunnustusta sydänterveyden edistämisestä
19.04.2016 10:02 INKERI HALONEN

Liikkujan Apteekki 19.04.2016 10:02 INKERI HALONEN


Hoitoammattilaisilta selkeä palaute – konellinen lääkejakelu antaa aikaa hoitotyöhön
18.04.2016 10:46 ERJA ELO

Annosjakelu 18.04.2016 10:46 ERJA ELO