Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Psyykenlääkkeiden käyttö vähenee
07.06.2016 10:10 INKERI HALONEN

Lääkehoito 07.06.2016 10:10 INKERI HALONEN


Virtuaalisairaala tukee erikoissairaanhoitoa
07.06.2016 09:35 ERJA ELO

Digitalisaatio 07.06.2016 09:35 ERJA ELO


Apteekkarilehden uutisointia seurataan yhä mieluiten lehdestä
06.06.2016 13:23 INKERI HALONEN

Lukijatutkimus 06.06.2016 13:23 INKERI HALONEN


Kohta koneäly päättelee, millaista hoitoa tarvitset
06.06.2016 09:01 ERJA ELO

Digitalisaatio 06.06.2016 09:01 ERJA ELO


Karpalomehu ehkäisee virtsatieinfektion uusiutumista
03.06.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM

Itsehoito 03.06.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM


Viranomaisselvitykset käynnissä – puhelinmyyntifirmaa luullaan apteekiksi
02.06.2016 13:58 INKERI HALONEN

valeapteekki 02.06.2016 13:58 INKERI HALONEN


Itselääkityksen uudet ohjeet lyhentävät jonoja terveyskeskuksissa
02.06.2016 10:24 ERJA ELO

Itsehoito 02.06.2016 10:24 ERJA ELO


Farmasialiitto hylkäsi Aptan neuvotteluesityksen
02.06.2016 10:02 INKERI HALONEN

työmarkkinat 02.06.2016 10:02 INKERI HALONEN


Myös rinnakkaislääkeyritysten yhteistyö terveydenhuollon kanssa avoimeksi
31.05.2016 13:00 INKERI HALONEN

Ammattietiikka 31.05.2016 13:00 INKERI HALONEN


Terveydenhuollon ja lääketeollisuuden yhteistyön arvo vajaat 30 miljoonaa euroa
31.05.2016 10:35 INKERI HALONEN

Ammattietiikka 31.05.2016 10:35 INKERI HALONEN