Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Statiinit pienensivät sydäninfarktipotilaiden kuolemanriskiä
29.06.2016 08:46 ERJA ELO

sydän 29.06.2016 08:46 ERJA ELO


Oulun Hansa Apteekki avasi Fysiopisteen
28.06.2016 10:28 ERJA ELO

Apteekki palvelee 28.06.2016 10:28 ERJA ELO


Lääkeyritykset innostuivat – hakemuksia LVI-lääkkeiksi tulossa lisää
28.06.2016 10:00 VIRPI EKHOLM

Itsehoito 28.06.2016 10:00 VIRPI EKHOLM


Lisää näyttöä antikolinergisten lääkkeiden aivohaitoista
28.06.2016 08:43 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 28.06.2016 08:43 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääkityksen karsiminen vähensi miehen kipuja
27.06.2016 14:29 PILVI MOBERG

Lääkitys kuntoon 27.06.2016 14:29 PILVI MOBERG


Rituksimabi esti tehokkaasti MS-taudin pahenemisvaiheita
22.06.2016 11:57 VIRPI EKHOLM

Lääkekehitys 22.06.2016 11:57 VIRPI EKHOLM


Yrityskiihdyttämö: Digimarkkinoille mahtuu vielä
22.06.2016 09:24 ERJA ELO

Digitalisaatio 22.06.2016 09:24 ERJA ELO


Tulevaisuustutkija: Terveydenhuollossa on alkamassa kehonkorjailun vuosikymmen
21.06.2016 15:00 ERJA ELO

Digitalisaatio 21.06.2016 15:00 ERJA ELO


Ruotsissa kaupat ovat myyneet laittomia lääkkeitä luvattomasti
21.06.2016 10:00 TIINA KUOSA, INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 21.06.2016 10:00 TIINA KUOSA, INKERI HALONEN


Huoli stumppauksen lääkehoidon haitoista hälveni
20.06.2016 15:02 VIRPI EKHOLM

Tupakoinnin lopetus 20.06.2016 15:02 VIRPI EKHOLM