Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Lihava ja liikkumaton tupakoitsija menettää 6-8 tervettä elinvuotta
03.08.2016 11:13 ERJA ELO

Kansanterveys 03.08.2016 11:13 ERJA ELO


Teva osti Actavisin rinnakkaislääkkeet
03.08.2016 09:55 INKERI HALONEN

Lääketeollisuus 03.08.2016 09:55 INKERI HALONEN


Omega-3-rasvahapot voivat vähentää kohtalokkaita sydänkohtauksia
03.08.2016 09:01 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 03.08.2016 09:01 UUTISPALVELU DUODECIM


Psoriaasin hoitaminen voi auttaa myös sepelvaltimoita
02.08.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 02.08.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM


Teini-iän paino kertoo sydämen vajaatoimintariskin
29.07.2016 10:58 ERJA ELO

sydän 29.07.2016 10:58 ERJA ELO


Diabetesta sairastavat alttiita myös monille syöville
29.07.2016 09:03 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 29.07.2016 09:03 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääkärilehti: Lääkkeitä vedetään pois myynnistä
28.07.2016 13:02 ERJA ELO

Lääkeväärennökset 28.07.2016 13:02 ERJA ELO


Masennuslääkkeet huonoja lasten vakaviin masennuksiin
27.07.2016 09:22 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 27.07.2016 09:22 UUTISPALVELU DUODECIM


Täysjyvävilja pidentää elinikää
25.07.2016 09:19 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 25.07.2016 09:19 UUTISPALVELU DUODECIM


Oriola-KD osti Pharmaservicen
18.07.2016 15:35

Annosjakelu 18.07.2016 15:35