Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Tuore tutkimus: Ei menny niinku Strömsössä – Ruotsin apteekkiuudistus on osalle pettymys
24.08.2016 14:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 24.08.2016 14:00 INKERI HALONEN


Aftonbladet: ”Diktatuuriapteekki toimi paremmin”
24.08.2016 14:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 24.08.2016 14:00 INKERI HALONEN


Äidin tupakointi raskauden aikana lisää lasten lihavuutta
24.08.2016 08:05 UUTISPALVELU DUODECIM

24.08.2016 08:05 UUTISPALVELU DUODECIM


Talousprofessori Haaparanta: Kilpailun lisäys ei aina ole hyvästä
19.08.2016 12:46 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 19.08.2016 12:46 INKERI HALONEN


Liikunta ehkäisee ja ehkä myös lisää eteisvärinöitä
18.08.2016 09:55 UUTISPALVELU DUODECIM

Liikunta 18.08.2016 09:55 UUTISPALVELU DUODECIM


Joka kuudes syöpä johtuu infektiosta
18.08.2016 08:12 UUTISPALVELU DUODECIM

18.08.2016 08:12 UUTISPALVELU DUODECIM


Vuoden Oppivaa työyhteisöä etsitään jälleen
17.08.2016 13:12 INKERI HALONEN

Farmasian Päivät 17.08.2016 13:12 INKERI HALONEN


Pirkko Mattilasta uusi sosiaali- ja terveysministeri
16.08.2016 11:14 STT

16.08.2016 11:14 STT


Sadat apteekit kouluttavat tulevia asiantuntijoita joka vuosi
16.08.2016 09:40

Yhteiskuntavastuu 16.08.2016 09:40


Onko liikuntasuositusten minimitaso liian alhainen?
15.08.2016 08:49 UUTISPALVELU DUODECIM

Kansanterveys 15.08.2016 08:49 UUTISPALVELU DUODECIM