Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkien lääkevarastot täydentyvät lähipäivinä

Koronavirus   18.03.2020 14:36  ERKKI KOSTIAINEN KATJA LÖSÖNEN

,

Omat reseptilääkkeensä voi nyt tilata poikkeuksellisesti myös puhelimitse. Poikkeavat puhelinasioinnin ohjeet ovat voimassa pandemia-ajan.

Koronaviruksen aiheuttama poikkeuksellisen suuri lääkkeiden kysyntäpiikki on aiheuttanut haasteita lääketoimituksissa  lääketukuista apteekkeihin. Tämä ilmenee tuotepuutteina apteekeissa.

Lääketukut, Tamro ja Oriola, korostavat, ettei Suomessa ole pulaa lääkkeistä. Tilauspiikistä johtuen lääketukkujen kapasiteetti ei ole viime päivinä riittänyt apteekkien kaikkien tilausten toimittamiseen, mutta tilanteen arvioidaan normalisoituvan lähipäivinä.

Molemmat lääketukut ovat luvanneet varmistaa ja priorisoida lääketoimitukset apteekkeihin. Apteekit neuvovat asiakkaita tarvittaessa korvaavan lääkkeen valinnassa.

Ei kipeänä apteekkiin

Apteekkariliitto korostaa, että flunssaisena ei nyt pidä mennä apteekkiin, jotta muut asiakkaat ja apteekin henkilökunta välttyvät mahdolliselta koronavirustartunnalta.

Flunssaoireita potevien kannattaa pyytää läheistään hoitamaan apteekkiasiointi puolestaan. Sama koskee ikääntyneitä ja perussairauksia sairastavia. Tartuntariski on huomioitava myös, kun  ääkkeitä viedään asiakkaalle.

Reseptilääkkeitä hankittaessa puolesta asioivalla pitää olla mukanaan potilaan Kela-kortti ja tieto noudettavista lääkkeistä. Suomi.fi-palvelussa voi tehdä myös puolesta asioinnin valtuutuksen.

Jos puolesta asiointi ei ole mahdollista, asiakas voi tilata oman reseptilääkkeensä poikkeuksellisesti nyt myös puhelimitse. Poikkeavat puhelinasioinnin ohjeet ovat voimassa pandemia-ajan.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea kehottaa ihmisiä malttiin lääkkeitä ostettaessa. Ylisuuria kotivarastoja ei pidä koronaviruksen aiheuttamassa erikoistilanteessakaan hankkia varmuuden vuoksi.

Fimea on myös ohjeistanut apteekkeja toimittamaan toistaiseksi vain yhden pakkauksen itsehoitoon tarkoitettuja kipu- ja kuumelääkkeitä asiakasta kohden.

Arkisto


Apteekkari: Pyysimme Luustoliitolta kommenttia eiliseen uutiseen, ja he ohjasivat meidät ravitsemustieteen dosentti Heli Viljakaisen puheille. Viljakaisen mukaan kalsiumlisä on yhä monelle tarpeen.
07.10.2015 10:44

07.10.2015 10:44


Suomalaistutkija: Moni tarvitsee yhä kalsiumlisää
07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN

Ravitsemus 07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN


Apteekkari: Jatkamme tästä aiheesta iltapäivällä, kun saamme ravitsemustieteen dosentti, senioritutkija Heli Viljakaisen kommentit uutiseen :)
06.10.2015 09:59

06.10.2015 09:59


Kalsium ei ehkäise luunmurtumia – ei ruoasta eikä pillereistä saatuna
06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekin puhelinneuvonnan arvoa selvitetään Ruotsissa
05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN


Apteekkari: Viikon aluksi maistuvia muistoja Oulusta. Apteekin kehitystyön ansiota tämäkin :)
05.10.2015 10:45

05.10.2015 10:45


Apteekkari: "Lääkereseptien lisäksi lähes kaikki muukin dokumentaatio saksalaisessa apteekissa on paperilla", kirjoittaa Erkki Kostiainen.
02.10.2015 13:04

02.10.2015 13:04


Apteekkari: Harmin paikka! Vihreää farmasiaa ennakkoluulottomasti kehittävän Generation Greenin tie Helsinki Challenge -kisassa loppui. Onnea viidelle finalistille!
02.10.2015 12:02

02.10.2015 12:02


Generation Green ei selvinnyt finaaliin
02.10.2015 11:02 ERJA ELO

Lääkejätteet 02.10.2015 11:02 ERJA ELO


Apteekkari: FIP:in julkaisema piktogrammiohjelma auttaa apteekkeja, kun yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei ole. FIP valmistelee parhaillaan myös käytännönläheisiä ohjeita pakolaisasiakkaiden asiakaspalvelun tueksi.
01.10.2015 22:57

01.10.2015 22:57