Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkiala päivitti eettiset ohjeensa

25.03.2019 09:39  ERKKI KOSTIAINEN KATJA LÖSÖNEN

,

Lääkkeiden myynti asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve.

Ohjeiden tarkoituksena on tukea apteekkien henkilökuntaa arkipäivän eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemisessa ja päätöksenteossa.

Apteekit toimivat terveydenhuollon etiikan mukaisilla periaatteilla, joiden keskeinen lähtökohta on se, että apteekit pyrkivät kaikessa toimimaan asiakkaan etujen mukaisesti noudattaen hyviä ammatillisia toimintatapoja.

Lääkkeiden myynti yksittäiselle asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve ja terveyttä edistävät tavoitteet.

– On tärkeää, että farmasian alalla käydään jatkuvaa keskustelua eettisistä kysymyksistä ja siitä, mikä on apteekin rooli yhteiskunnassa osana terveydenhuoltoa. Apteekeilta odotetaan oikeutetusti ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoista toimintaa ja tähän odotukseen apteekit myös haluavat vastata, sanoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.

Ohjeet tarvitsivat päivittämistä, sillä asiakkaan rooli terveydenhuollossa on muuttunut enemmän kumppanuusajattelun suuntaan ja moniammatilliseen yhteistyöhön pyritään laajalti asiakkaan ollessa keskiössä.

Apteekki edistää lääkitysturvallisuutta

Myös apteekkitoiminta on viime vuosina muuttunut. Ala on digitalisoitunut voimakkaasti ja kehittänyt uusia palvelukanavia ja palveluja, jotka edistävät turvallista lääkehoitoa ja mahdollistavat uusia tapoja asioida apteekissa.

Verkkoasiointi apteekin kanssa videon tai chatin välityksellä lisääntyy ja lääkkeet saa parhaimmillaan kotiin kuljetettuna parissa tunnissa, tai ne voi noutaa apteekin noutoautomaatista itselleen sopivana ajankohtana.

Väestön ikääntyessä lääkitysturvallisuus ja rationaalinen lääkehoito ovat nousseet voimakkaammin esiin. Apteekkien farmaseuttisella henkilökunnalla on tärkeä rooli lääkitysturvallisuuden ja vaikuttavan lääkehoidon edistäjänä osana moniammatillista tiimiä.

– Ala muuttuu nopeasti, eivätkä lainsäädäntö ja viranomaismääräykset voi mitenkään kattaa kaikkia mahdollisia arjen työssä esille tulevia tilanteita ja kysymyksiä, jolloin avainasemassa on ammattitaito. Eettiset ohjeet antavat selkänojan farmasian ammattilaisen harkinnalle eettisesti oikeasta toimintatavasta, toteaa Farmasialiiton hallituksen puheenjohtaja Antti Kataja.

Apteekkialan eettiset ohjeet julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1998. Ohjeet on tämän jälkeen päivitetty vuonna 2008. Apteekkien ammattieettisen neuvottelukunnan viime vuonna päivittämät ohjeet hyväksyttiin Apteekkariliiton ja Farmasialiiton hallituksissa tammikuussa.

Apteekkien Ammattieettinen neuvottelukunta ottaa kantaa apteekkien ammattieettisiin kysymyksiin. Se julkaisee kannanottoja ja vastaa apteekeista tulleisiin kysymyksiin.

Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii sosiaalietiikan dosentti Janne Nikkinen ja jäseninä farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler ja asiantuntijaproviisori Johanna Salimäki Apteekkariliitosta, apteekkarit Sari Eerikäinen ja Jarkko Suvinen sekä farmaseutti Kirsi Kotokorpi ja proviisori Satu Rauhala.

Eettiset ohjeet Apteekkariliiton verkkosivuilla >

Arkisto


Apteekkari: Pyysimme Luustoliitolta kommenttia eiliseen uutiseen, ja he ohjasivat meidät ravitsemustieteen dosentti Heli Viljakaisen puheille. Viljakaisen mukaan kalsiumlisä on yhä monelle tarpeen.
07.10.2015 10:44

07.10.2015 10:44


Suomalaistutkija: Moni tarvitsee yhä kalsiumlisää
07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN

Ravitsemus 07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN


Apteekkari: Jatkamme tästä aiheesta iltapäivällä, kun saamme ravitsemustieteen dosentti, senioritutkija Heli Viljakaisen kommentit uutiseen :)
06.10.2015 09:59

06.10.2015 09:59


Kalsium ei ehkäise luunmurtumia – ei ruoasta eikä pillereistä saatuna
06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekin puhelinneuvonnan arvoa selvitetään Ruotsissa
05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN


Apteekkari: Viikon aluksi maistuvia muistoja Oulusta. Apteekin kehitystyön ansiota tämäkin :)
05.10.2015 10:45

05.10.2015 10:45


Apteekkari: "Lääkereseptien lisäksi lähes kaikki muukin dokumentaatio saksalaisessa apteekissa on paperilla", kirjoittaa Erkki Kostiainen.
02.10.2015 13:04

02.10.2015 13:04


Apteekkari: Harmin paikka! Vihreää farmasiaa ennakkoluulottomasti kehittävän Generation Greenin tie Helsinki Challenge -kisassa loppui. Onnea viidelle finalistille!
02.10.2015 12:02

02.10.2015 12:02


Generation Green ei selvinnyt finaaliin
02.10.2015 11:02 ERJA ELO

Lääkejätteet 02.10.2015 11:02 ERJA ELO


Apteekkari: FIP:in julkaisema piktogrammiohjelma auttaa apteekkeja, kun yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei ole. FIP valmistelee parhaillaan myös käytännönläheisiä ohjeita pakolaisasiakkaiden asiakaspalvelun tueksi.
01.10.2015 22:57

01.10.2015 22:57