Palvelu on parasta
19.03.2010 09:35
HYVÄ PALVELU muistetaan. Itse olen jo vuosia sitten ottanut tavaksi kehua kaikille ystävilleni ja muillekin ne kahvilat, ravintolat, hotellit ja kaupat, joissa olen saanut hyvää palvelua. Mainitsen nämä hyvää palvelua tarjonneet yritykset aina nimeltä ja liitän kertomuksiini kuvauksen ko. paikkojen tarkoista osoitteista.
Aivan samoin menettelen, kun olen saanut huonoa palvelua osakseni. Itse asiassa huonosta palvelusta muistan vuosienkin jälkeen kertoa kaikille. En toivo mitään hyvää – eli uusia asiakkaita – näille minua huonosti palvelleille liikkeille. Hartaasti toivon, että ne, jotka ovat minulta saaneet tietää jonkun yrityksen tarjoamasta huonosta palvelusta, välittävät tämän tiedon eteenpäin. Itse en mitenkään kykene tavoittamaan kaikkia.
Nytkin haluan aivan erityisesti kiittää Ylläksellä Velhonkodassa toimivia kahvilanpitäjiä. He ovat todella panostaneet laatuun. Jokainen, joka on viime vuosina hiihtänyt Ylläksen laduilla, tietää varmasti mistä kirjoitan. Velhonkodassa saa erinomaisten kotileivonnaisten lisäksi aivan erinomaisia räiskäleitä, jotka paistetaan vasta sen jälkeen kun asiakas on räiskäleensä tilannut. Monissa muissa latukahviloissa räiskäleet on paistettu tunteja ennen kuin ne tarjotaan syötäviksi. Maku on sen mukainen.
Velhonkodassa saa kahdenlaisia räiskäleitä: savuporolihalla tai lakalla. Turha on edes mainita, että lakkaräiskäleen mukana tuleva kermavaahto on oikeaa. Se ei ole sitä ihmehöttöä, jota monissa kahviloissa spraypurkista suihkutetaan ruuan päälle. Useinkaan en osaa valita kumman räiskäleistä otan ja siksi otankin yleensä ne molemmat. Suosittelen.
Ennen lähes kaikissa Ylläksen latukahviloissa sai erinomaisia kotitekoisia leivonnaisia. Nyt monet niistä luottavat vain sijaintiinsa ja vanhaan maineeseensa, mutta antavat palvelunsa tason heikentyä.
Olen varma, että mitä useampi suomalainen ottaa asiakseen kehua muillekin saamaansa hyvää palvelua ja haukkua saamaansa huonoa palvelua, sitä paremmaksi palvelu keskimäärin alkaa muuttua. Hyvät yritykset saavat lisää asiakkaita ja huonot menettävät.
Suomalaisilla on tutkitusti erittäin myönteinen käsitys apteekkien palveluista. Palvelu on hyvää ja asiantuntevaa. Tämän maineen voi luonnollisesti myös menettää. Vanha maine, jonka edelliset apteekkarisukupolvet ovat työllään ja osaamisellaan saavuttaneet, velvoittaa. Hyvin asiakkaitaan palvelevalla apteekkiverkostolla on oikeus odottaa, että sitä kuullaan, kun lääke- ja terveyspolitiikan suunnasta jatkossa päätetään.
Ilkka Oksala
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton toimitusjohtaja.
Osallistu keskusteluun
Työssä oppii 26.01.2012 09:2126.01.2012 09:21 |
Suomi valmiiksi joulukuussa 15.12.2011 13:1715.12.2011 13:17 |
Onnistunut syyskokous 01.12.2011 10:0101.12.2011 10:01 |
Valelääkäreitä etsimässä 11.11.2011 10:0911.11.2011 10:09 |
Apteekkiasiaa Savossa 28.10.2011 09:5828.10.2011 09:58 |
Kansan näköiset johtajat 21.10.2011 11:3421.10.2011 11:34 |
Pohjoismaiset apteekkijärjestelmät 13.10.2011 13:4313.10.2011 13:43 |
Onko malttia vaurastua? 06.10.2011 09:5706.10.2011 09:57 |
Luottamus koetuksella 29.09.2011 10:2329.09.2011 10:23 |
Strategiaa ja vaippoja 01.09.2011 11:3101.09.2011 11:31 |
Itsehoitolääkkeet apteekista
|
Tervetuloa uudistuville sivuille
|
Hyvä vuosi alkoi
|
Apteekkiasiaa Kouvolassa
|
Mitä opin tämän vuoden FIP:ssä?
|
Helppoja päätöksiä
|
Vastuullista pelaamista
|
Apteekkiasiaa Roomassa
|
Tahdon tavata omistajan
|
Apteekkaripäivillä tavataan
|