Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Palvelu on parasta

19.03.2010 09:35

HYVÄ PALVELU muistetaan. Itse olen jo vuosia sitten ottanut tavaksi kehua kaikille ystävilleni ja muillekin ne kahvilat, ravintolat, hotellit ja kaupat, joissa olen saanut hyvää palvelua. Mainitsen nämä hyvää palvelua tarjonneet yritykset aina nimeltä ja liitän kertomuksiini kuvauksen ko. paikkojen tarkoista osoitteista.

Aivan samoin menettelen, kun olen saanut huonoa palvelua osakseni. Itse asiassa huonosta palvelusta muistan vuosienkin jälkeen kertoa kaikille. En toivo mitään hyvää – eli uusia asiakkaita – näille minua huonosti palvelleille liikkeille. Hartaasti toivon, että ne, jotka ovat minulta saaneet tietää jonkun yrityksen tarjoamasta huonosta palvelusta, välittävät tämän tiedon eteenpäin. Itse en mitenkään kykene tavoittamaan kaikkia.

Nytkin haluan aivan erityisesti kiittää Ylläksellä Velhonkodassa toimivia kahvilanpitäjiä. He ovat todella panostaneet laatuun. Jokainen, joka on viime vuosina hiihtänyt Ylläksen laduilla, tietää varmasti mistä kirjoitan. Velhonkodassa saa erinomaisten kotileivonnaisten lisäksi aivan erinomaisia räiskäleitä, jotka paistetaan vasta sen jälkeen kun asiakas on räiskäleensä tilannut. Monissa muissa latukahviloissa räiskäleet on paistettu tunteja ennen kuin ne tarjotaan syötäviksi. Maku on sen mukainen.

Velhonkodassa saa kahdenlaisia räiskäleitä: savuporolihalla tai lakalla. Turha on edes mainita, että lakkaräiskäleen mukana tuleva kermavaahto on oikeaa. Se ei ole sitä ihmehöttöä, jota monissa kahviloissa spraypurkista suihkutetaan ruuan päälle. Useinkaan en osaa valita kumman räiskäleistä otan ja siksi otankin yleensä ne molemmat. Suosittelen.

Ennen lähes kaikissa Ylläksen latukahviloissa sai erinomaisia kotitekoisia leivonnaisia. Nyt monet niistä luottavat vain sijaintiinsa ja vanhaan maineeseensa, mutta antavat palvelunsa tason heikentyä.

Olen varma, että mitä useampi suomalainen ottaa asiakseen kehua muillekin saamaansa hyvää palvelua ja haukkua saamaansa huonoa palvelua, sitä paremmaksi palvelu keskimäärin alkaa muuttua. Hyvät yritykset saavat lisää asiakkaita ja huonot menettävät.

Suomalaisilla on tutkitusti erittäin myönteinen käsitys apteekkien palveluista. Palvelu on hyvää ja asiantuntevaa. Tämän maineen voi luonnollisesti myös menettää. Vanha maine, jonka edelliset apteekkarisukupolvet ovat työllään ja osaamisellaan saavuttaneet, velvoittaa. Hyvin asiakkaitaan palvelevalla apteekkiverkostolla on oikeus odottaa, että sitä kuullaan, kun lääke- ja terveyspolitiikan suunnasta jatkossa päätetään.

Ilkka Oksala
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton toimitusjohtaja.

 


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Tervetuloa uudistuville sivuille 11.11.2014 15:35

11.11.2014 15:35


Hyvä vuosi alkoi 10.01.2014 08:48

10.01.2014 08:48


Apteekkiasiaa Kouvolassa 14.10.2013 09:21

14.10.2013 09:21


Mitä opin tämän vuoden FIP:ssä? 06.09.2013 11:09

06.09.2013 11:09


Helppoja päätöksiä 30.08.2013 11:17

30.08.2013 11:17


Vastuullista pelaamista 16.08.2013 08:44

16.08.2013 08:44


Apteekkiasiaa Roomassa 28.06.2013 12:41

28.06.2013 12:41


Tahdon tavata omistajan 23.05.2013 17:41

23.05.2013 17:41


Apteekkaripäivillä tavataan 19.04.2013 08:43

19.04.2013 08:43


Apteekkiasiaa Oulussa 13.04.2013 14:39

13.04.2013 14:39



Tervetuloa Apteekkaripäiville
08.04.2011 08:52

08.04.2011 08:52


Ja taas PT-kauppaa
24.03.2011 12:02

24.03.2011 12:02


Apteekkiasiaa Brysselissä
18.03.2011 08:51

18.03.2011 08:51


Elämäntapamuutos
03.03.2011 08:33

03.03.2011 08:33


Hyvästä kannattaa maksaa
25.02.2011 08:23

25.02.2011 08:23


Julkisuutta hintaan mihin tahansa
18.02.2011 08:53

18.02.2011 08:53


Tunnelma tiivistyy Apteekkityöryhmässä
11.02.2011 07:00

11.02.2011 07:00


Terveydenhuollon vaikeat valinnat
04.02.2011 09:22

04.02.2011 09:22


Apteekkiasiaa Pohjolassa
28.01.2011 08:38

28.01.2011 08:38


Apteekkiasiaa Jyväskylässä
14.01.2011 08:47

14.01.2011 08:47