Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekin valttikortit

25.06.2009 11:33

BRYSSELISTÄ PUHALTAVAT lempeät tuulet. EY-tuomioistuimen mukaan toimintamallilla, jossa apteekin omistaa proviisorin koulutuksen saanut henkilö, voidaan parhaiten varmistaa lääketurvallisuus ja kuluttajien etujen toteutuminen. Parempaa tunnustusta ammatillinen toiminta ja ammattietiikka tuskin voivat saada.

Omistajan ammattiosaaminen on siis tärkeää. Asiakkaan näkökulmasta asiantuntijuus testataan kuitenkin jokaisen asiakaskontaktin yhteydessä. Suomalaisissa apteekeissa palvelee poikkeuksellisen korkeasti koulutettu henkilökunta. Luotettavan asiantuntijan maine perustuu tosiasioihin.

Neuvonnasta ja sen määrästä kertovat jotain Terveysportti-tietokannan käyttöluvut. Apteekit ovat sen toiseksi suurin käyttäjäryhmä. Tämän vuoden toukokuun loppuun mennessä apteekit olivat hakeneet tietokannasta tietoa lääkkeiden yhteisvaikutuksista 68 000 kertaa, vaikutuksista raskauden ja imetyksen aikana 13 360 kertaa ja yleistä lääketietoa esimerkiksi annostuksista 288 085 kertaa. Kunnioitettavia lukuja, erityisesti kun muistaa Terveysportin edustavan vain yhtä tietolähdettä. Reseptinkäsittelyohjelmat sisältävät myös järjestelmiin integroituja tarkistusohjelmia.

Osaamista vaativat myös apteekkien kansanterveysohjelmat. Apteekkien Astma-, Diabetes- ja Sydänohjelmat tukevat kansallisia terveyspoliittisia tavoitteita. Lähes kaikki apteekit kattava satojen erityiskoulutuksen saaneiden yhdyshenkilöiden verkosto on merkittävä lisäresurssi terveydenhuollolle. 

Ajantasaiseen tietoon perustuva potilaan opastaminen sairautensa hoidossa ja lääkehoidon asianmukaisuuden varmistaminen ovat apteekin perustyötä, joka tehdään osana normaalia asiakaspalvelua. Asiakas ei aina edes huomaa, mitä kaikkea lyhyt palvelutapahtuma apteekissa sisältää. Työn tekemättä jäämisen seuraukset sen sijaan nousisivat helposti otsikoihin.    

Talouden tiukentuessa apteekeissakin on pakko miettiä toimintatapoja. Tarvitsemme toiminnalle kestävän perustan myös taloudellisessa mielessä. Apteekkikohtaisesti resursoinnissa, työnjaossa ja toimintamalleissa saattaa löytyä tehostamisen varaa. Uuden teknologian avulla voidaan helpottaa rutiineja. Sähköinen lääkemääräys on ainakin Ruotsissa ja Tanskassa nopeuttanut reseptinkäsittelyä.

Sen sijaan muutokset, jotka rapauttaisivat ammatillisen standardimme, muuttaisivat tuulen suuntaa varmasti. Olemme juuri selvinneet EU:n historian suurimmasta apteekkitoimintaan kohdistuneesta kriisistä ammatillisen toimintamme ansiosta. Sen tulee jatkossakin olla valttikorttimme.

Sirpa Peura

Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja.


Fimean ehdotuksissa hyvää ja huonoa
29.08.2012 13:48

29.08.2012 13:48


Itsehoitolääkkeet apteekista
28.06.2012 12:18

28.06.2012 12:18


Tärkeitä uudistuksia
30.05.2012 20:23

30.05.2012 20:23


Apteekin uusi rooli
03.05.2012 10:42

03.05.2012 10:42


Maali häämöttää
04.04.2012 10:29

04.04.2012 10:29


Maailman parhaat apteekit
29.02.2012 13:46

29.02.2012 13:46


Apteekkarilehti 100 vuotta
25.01.2012 10:26

25.01.2012 10:26


Säästöjä terveyden kustannuksella
07.12.2011 23:27

07.12.2011 23:27


Elämänlaatua apteekista
02.11.2011 17:30

02.11.2011 17:30


Intia opettaa
05.10.2011 18:07

05.10.2011 18:07