Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekin valttikortit

25.06.2009 11:33

BRYSSELISTÄ PUHALTAVAT lempeät tuulet. EY-tuomioistuimen mukaan toimintamallilla, jossa apteekin omistaa proviisorin koulutuksen saanut henkilö, voidaan parhaiten varmistaa lääketurvallisuus ja kuluttajien etujen toteutuminen. Parempaa tunnustusta ammatillinen toiminta ja ammattietiikka tuskin voivat saada.

Omistajan ammattiosaaminen on siis tärkeää. Asiakkaan näkökulmasta asiantuntijuus testataan kuitenkin jokaisen asiakaskontaktin yhteydessä. Suomalaisissa apteekeissa palvelee poikkeuksellisen korkeasti koulutettu henkilökunta. Luotettavan asiantuntijan maine perustuu tosiasioihin.

Neuvonnasta ja sen määrästä kertovat jotain Terveysportti-tietokannan käyttöluvut. Apteekit ovat sen toiseksi suurin käyttäjäryhmä. Tämän vuoden toukokuun loppuun mennessä apteekit olivat hakeneet tietokannasta tietoa lääkkeiden yhteisvaikutuksista 68 000 kertaa, vaikutuksista raskauden ja imetyksen aikana 13 360 kertaa ja yleistä lääketietoa esimerkiksi annostuksista 288 085 kertaa. Kunnioitettavia lukuja, erityisesti kun muistaa Terveysportin edustavan vain yhtä tietolähdettä. Reseptinkäsittelyohjelmat sisältävät myös järjestelmiin integroituja tarkistusohjelmia.

Osaamista vaativat myös apteekkien kansanterveysohjelmat. Apteekkien Astma-, Diabetes- ja Sydänohjelmat tukevat kansallisia terveyspoliittisia tavoitteita. Lähes kaikki apteekit kattava satojen erityiskoulutuksen saaneiden yhdyshenkilöiden verkosto on merkittävä lisäresurssi terveydenhuollolle. 

Ajantasaiseen tietoon perustuva potilaan opastaminen sairautensa hoidossa ja lääkehoidon asianmukaisuuden varmistaminen ovat apteekin perustyötä, joka tehdään osana normaalia asiakaspalvelua. Asiakas ei aina edes huomaa, mitä kaikkea lyhyt palvelutapahtuma apteekissa sisältää. Työn tekemättä jäämisen seuraukset sen sijaan nousisivat helposti otsikoihin.    

Talouden tiukentuessa apteekeissakin on pakko miettiä toimintatapoja. Tarvitsemme toiminnalle kestävän perustan myös taloudellisessa mielessä. Apteekkikohtaisesti resursoinnissa, työnjaossa ja toimintamalleissa saattaa löytyä tehostamisen varaa. Uuden teknologian avulla voidaan helpottaa rutiineja. Sähköinen lääkemääräys on ainakin Ruotsissa ja Tanskassa nopeuttanut reseptinkäsittelyä.

Sen sijaan muutokset, jotka rapauttaisivat ammatillisen standardimme, muuttaisivat tuulen suuntaa varmasti. Olemme juuri selvinneet EU:n historian suurimmasta apteekkitoimintaan kohdistuneesta kriisistä ammatillisen toimintamme ansiosta. Sen tulee jatkossakin olla valttikorttimme.

Sirpa Peura

Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja.


Kehitetään apteekkijärjestelmää hallitusti
27.10.2016 12:30 MARJA RITALA

Pääkirjoitus 27.10.2016 12:30 MARJA RITALA


Laadun ylläpito vaatii usein sääntelyä
08.09.2016 08:30 ERKKI KOSTIAINEN

Pääkirjoitus 08.09.2016 08:30 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekkien rooli itsehoidossa kasvaa
02.06.2016 13:26 EIJA KARI

Pääkirjoitus 02.06.2016 13:26 EIJA KARI


Digitalisaatio täydentää asiakaskokemusta
07.04.2016 10:40 VESA KUJALA

Pääkirjoitus 07.04.2016 10:40 VESA KUJALA


Maksutta ja aikaa varaamatta
04.02.2016 09:00 MERJA HIRVONEN

Pääkirjoitus 04.02.2016 09:00 MERJA HIRVONEN


Tuulet kääntyvät sääntelyn puolelle
18.12.2015 13:09 MARJA RITALA

Pääkirjoitus 18.12.2015 13:09 MARJA RITALA


Huonosti toteutettu hoito käy kalliiksi
29.10.2015 09:42 VESA KUJALA

Pääkirjoitus 29.10.2015 09:42 VESA KUJALA


Hyvä pohja kehittämiselle
03.09.2015 08:10 ERKKI KOSTIAINEN

Pääkirjoitus 03.09.2015 08:10 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekit ovat vahvasti digiajassa
04.06.2015 08:34 MERJA HIRVONEN

Pääkirjoitus 04.06.2015 08:34 MERJA HIRVONEN


Kiitos ja näkemiin!
09.04.2015 08:16 SIRPA PEURA

Pääkirjoitus 09.04.2015 08:16 SIRPA PEURA