Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Tuhkaa Finnairille

16.04.2010 10:20

MYÖNNÄN, oli oma vika unohtaa kännykkä lentokoneen istuintaskuun. Onneksi huomasin kömmähdykseni pikimmiten. Laite löytyi koneesta ja sain kerrottua puhelimitse lentokenttävirkailijalle, kenelle se kuuluu. Mutta sitten alkoivat ongelmat.

Yllätyksekseni en voinutkaan noutaa puhelintani muutaman kilometrin päässä kotoa sijaitsevalta lentokentältä, vaan puhelimeni luvattiin lähettää Finnairin sisäisen postin mukana Suomen Löytötavarapalveluun Helsinkiin. Näin siksi, että Finnair on ulkoistanut kaiken löytötavaran käsittelyn sille.

Ei auttanut vaikka kuinka yritin selittää, että eihän puhelin, jonka omistaja on löytynyt, ole enää mikään löytötavara! Ja sitä paitsi tarvitsin kännykkäni heti takaisin. Kännykkä kun ei ole enää vain puhelin, vaan myös kalenteri, sähköposti, osoitekirja ja vaikka mitä!

Pakko oli taipua byrokratiaan. Vakuutteluista huolimatta puhelin ei kuitenkaan päätynyt löytötavaratoimistoon muutaman arkipäivän kuluessa – eikä kyllä päätynyt myöhemminkään.

Kun kukaan ei osannut kertoa, kuka vastaa lentoyhtiön sisäisen postin toimittamisesta löytötavaratoimistoon, aloin jo menettää toivoni. Vasta kun älysin soittaa Finnairin viestintään, ja tiedustella, että onko yhtiöllä paljonkin sellaisia prosesseja, joita kukaan ei tunne ja joista kukaan ei vastaa, alkoi tapahtua.

Muutaman minuutin kuluttua Finnairin asiakaspalvelusta soitettiin. Siihen asti olinkin seurustellut yhtiön nettisivujen ja automaattisten puhelinvastaajien kanssa.

Reilun viikon mittainen etsintä kentällä tuotti tulosta. Asian hoitaakseen ottanut asiakaspalvelija soitti ja kertoi puhelimeni löytyneen.

Tarinan opetus: 1) Älä koskaan laita puhelinta, lompakkoa tai mitään muutakaan arvokasta lentokoneen istuintaskuun. 2) Huonosti toteutettu ulkoistus ja palvelun joustamattomuus ulkoistavat herkästi myös asiakkaat.

Erkki Kostiainen

Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.


Kommentit

tom 20.04.2010 15:00

Se varsinainen opetus olisi pitänyt kuitenkin olla, että
1) pidä varmuuskopiot KAIKESTA mitä puhelimesi pitää sisällään
2) pidä puhelimestasi huolta, sillä sen kadottamisen jälkeen ... no, takaisinsaaminen on aina arvoitus

Muita on toki helppo syyttää, kun omien prosessien viallisuus saa itsensä riippuvaiseksi muiden prosesseista, joissa niissäkin on taatusti vikansa.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Mitä voimme Ruotsista oppia?
16.03.2017 16:30 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 16.03.2017 16:30 ERKKI KOSTIAINEN


Ei mikään pieni urakka
22.02.2017 10:09 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 22.02.2017 10:09 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekin perustehtävä sotessa
20.01.2017 10:24 VESA KUJALA

Oma blogi 20.01.2017 10:24 VESA KUJALA


Huh, mikä vuosi!
20.12.2016 09:09 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 20.12.2016 09:09 ERKKI KOSTIAINEN


Kerrohan kaikki, Antero Vartia
28.10.2016 15:00 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 28.10.2016 15:00 MERJA HIRVONEN


Hallitus leikkaa rajusti apteekeilta
15.09.2016 15:10 ILKKA HARJULA

Oma blogi 15.09.2016 15:10 ILKKA HARJULA


Palataan keskusteluun
12.07.2016 17:13 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 12.07.2016 17:13 MERJA HIRVONEN


Vai että miljoonia lobbaukseen
27.06.2016 20:30 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 27.06.2016 20:30 MERJA HIRVONEN


Hoppsan, se olikin laiton lääke!
21.06.2016 12:55 CHARLOTTA SANDLER

Oma blogi 21.06.2016 12:55 CHARLOTTA SANDLER


Keskon pääjohtaja hallitsee retoriikan muttei faktoja
08.06.2016 10:01 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 08.06.2016 10:01 ERKKI KOSTIAINEN