Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Maailman tervein kansa?

15.05.2009 11:42

SUOMALAISTEN TERVEYS on parempi kuin koskaan. Ainakin, jos sitä mitataan elinajan pituudella. Mutta sehän ei ole ainoa mittari.

Helsingin Sanomat hätkähdytti Vapun jälkeisenä sunnuntaina kertomalla, että joka päivä kuusi nuorta jää työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveysongelmien takia. Alle kolmekymppisiä mielenterveys-eläkeläisiä on jo 9 000!

Mielenterveysongelmien lisäksi suomalaisten terveyttä uhkaa läski. Puolustusvoimien uusi komentaja nimesi läskin jo armeijan pahimmaksi viholliseksi. Viinakin maistuu suomalaisille entistä paremmin ja tupakka käryää yhä miljoonan suomalaisen huulessa ahkerasta tupakkavalistuksesta huolimatta.

Pitkään myönteisesti kehittynyt kansanterveys alkaa olla vaarassa rapistua samalla, kun perusterveydenhuolto on kriisiytymässä ja rahat lopussa.

Pfizer on ottanut missiokseen tehdä suomalaisista maailman tervein kansa vuoteen 2015 mennessä. Se innostaa muitakin mukaan kampanjaansa, jolla suomalaisia houkutellaan pieniin, terveyttä edistäviin elämäntapavalintoihin ja tekoihin.

Moni on jo kuulema kysynyt, miksi se on tällaisen kampanjan käyntiin polkaissut. Yleensähän lääkefirman tavoitteena on myydä lääkkeitä, joita terveet eivät juuri tarvitse. Olipa motiivit mitkä hyvänsä, on hienoa, että lääkeyrityskin haluaa edistää kansalaisten terveyttä tarjoamatta ensimmäiseksi vaihtoehdoksi lääkettään.

Terveysvalistus vaan ei tahdo mennä perille. Ei sitten millään. Saa nähdä, löytääkö taitavana viestijänä tunnettu Pfizer uusia tapoja, jotka saavat ihmisissä aikaan todellisia elämäntapamuutoksia. Kampanjan (Terveinkansa.fi) alku, josta nähtiin eilen väläys Pfizerin 50-vuotisjuhlassa, lupaa hyvää. Onnea ja menestystä yritykselle!

Erkki Kostiainen

Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Äärimmäinen muistitesti
07.06.2013 09:48

07.06.2013 09:48


Kateellinen hyvinkääläisille
31.05.2013 07:47

31.05.2013 07:47


Kadonneen biljoonan metsästys
23.05.2013 13:13

23.05.2013 13:13


Myyjiä tuijottavat asiakkaat
17.05.2013 09:13

17.05.2013 09:13


Koulutusnakki napsahti
10.05.2013 08:50

10.05.2013 08:50


Ajattelemisen aihetta
30.04.2013 14:40

30.04.2013 14:40


Lääkehuolto ja sote-uudistus
25.04.2013 10:09

25.04.2013 10:09


Välinevetoista viestintää
19.04.2013 09:00

19.04.2013 09:00


D-vitamiini kuuluu kaikille!
05.04.2013 08:08

05.04.2013 08:08


Puolitetaan kiire
28.03.2013 09:06

28.03.2013 09:06