Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Maailman tervein kansa?

15.05.2009 11:42

SUOMALAISTEN TERVEYS on parempi kuin koskaan. Ainakin, jos sitä mitataan elinajan pituudella. Mutta sehän ei ole ainoa mittari.

Helsingin Sanomat hätkähdytti Vapun jälkeisenä sunnuntaina kertomalla, että joka päivä kuusi nuorta jää työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveysongelmien takia. Alle kolmekymppisiä mielenterveys-eläkeläisiä on jo 9 000!

Mielenterveysongelmien lisäksi suomalaisten terveyttä uhkaa läski. Puolustusvoimien uusi komentaja nimesi läskin jo armeijan pahimmaksi viholliseksi. Viinakin maistuu suomalaisille entistä paremmin ja tupakka käryää yhä miljoonan suomalaisen huulessa ahkerasta tupakkavalistuksesta huolimatta.

Pitkään myönteisesti kehittynyt kansanterveys alkaa olla vaarassa rapistua samalla, kun perusterveydenhuolto on kriisiytymässä ja rahat lopussa.

Pfizer on ottanut missiokseen tehdä suomalaisista maailman tervein kansa vuoteen 2015 mennessä. Se innostaa muitakin mukaan kampanjaansa, jolla suomalaisia houkutellaan pieniin, terveyttä edistäviin elämäntapavalintoihin ja tekoihin.

Moni on jo kuulema kysynyt, miksi se on tällaisen kampanjan käyntiin polkaissut. Yleensähän lääkefirman tavoitteena on myydä lääkkeitä, joita terveet eivät juuri tarvitse. Olipa motiivit mitkä hyvänsä, on hienoa, että lääkeyrityskin haluaa edistää kansalaisten terveyttä tarjoamatta ensimmäiseksi vaihtoehdoksi lääkettään.

Terveysvalistus vaan ei tahdo mennä perille. Ei sitten millään. Saa nähdä, löytääkö taitavana viestijänä tunnettu Pfizer uusia tapoja, jotka saavat ihmisissä aikaan todellisia elämäntapamuutoksia. Kampanjan (Terveinkansa.fi) alku, josta nähtiin eilen väläys Pfizerin 50-vuotisjuhlassa, lupaa hyvää. Onnea ja menestystä yritykselle!

Erkki Kostiainen

Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Tiedemaailman mätämunat
19.10.2012 16:38

19.10.2012 16:38


Kielellisestä humpuukista
12.10.2012 09:10

12.10.2012 09:10


Maailma muuttuu Eskoseni
06.10.2012 19:32

06.10.2012 19:32


Epäreilua kohtelua
26.09.2012 15:00

26.09.2012 15:00


Nappulaliigassa ei herkutella
21.09.2012 09:13

21.09.2012 09:13


Alamme kiinnostaa monia
07.09.2012 09:37

07.09.2012 09:37


Miksi muuttaa hyvin toimivaa?
30.08.2012 18:34

30.08.2012 18:34


Kultainen tulevaisuus
29.08.2012 09:10

29.08.2012 09:10


Riskit testiin
24.08.2012 08:54

24.08.2012 08:54


Yhteistyötä loppuun asti
17.08.2012 09:28

17.08.2012 09:28