Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Ei kaikkea voi digitalisoida

17.04.2014 10:37

APTEEKKARIPÄIVIEN paneelissa pohdittiin, mureneeko kivijalkakauppa ja miten digitalisoituminen muuttaa apteekkien toimintaympäristöä. Yleisöäänestykseen osallistuneet apteekkarit uskoivat muutoksen tulevan väistämättä.

Voi olla, että tulevaisuudessa asiakkaat tilaavat lääkkeensä apteekin verkkopalvelusta ja noutavat valmiit lääkepussinsa etukäteen sovittuna aikana. Näin he välttyvät turhalta jonotukselta.

Poliisi on digitalisoinut lupapalvelunsa samalla tavalla, mutta täytyy sanoa, ettei tuo systeemi ole kaikkia varten. Huomasin tämän, kun ulkomaanmatka lähestyi eikä minulla ollut voimassaolevaa passia. Minut ohjattiin sähköiseen ajanvaraukseen, jossa tarjolla ei ollut yhtään sopivaa aikaa pääkaupunkiseudun tai Länsi-Uudenmaan asiakaspalvelupisteissä kahteen viikkoon.

Vaihtoehdoikseni jäi A) varata aika rannikkoseudun pikkukaupungista ja ajaa autolla passin perässä 160 kilometriä tai B) yrittää riskillä express-passia Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Riskillä siksi, koska päivittäisen kiintiön täytyttyä passeja ei riittäisi kaikille.

Marmatin kohtaloani ja poliisin surkeaa lupapalvelua ystävälleni. Hän neuvoi menemään Espoon pääpoliisiaseman ”urpojonoon”. Tätä vanhanaikaista jonoa ei markkinoida netissä, mutta se on olemassa!

Jono on tarkoitettu kaltaisillemme tyypeille, jotka tupsahtavat paikan päälle jonottamaan, koska eivät osaa, ehdi tai ymmärrä varata etukäteen henkilökohtaista tapaamista.

Sähköinen asiointi on hieno juttu niille, jotka muistavat ulkoa matkustusasiakirjojensa viimeisen käyttöpäivän tai osaavat ennakoida lääkkeiden loppumisen ajoissa. Digitalisoituminen tuo apteekkiasiointiin varmasti uusia vaihtoehtoja, mutta en usko sen mullistavan ihan koko asiakaspalvelua.

Meitä urpoja nimittäin riittää.

Erja Elo
Kirjoittaja on Apteekkarilehden toimittaja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Omistajat ohjaavat apteekkien kehitystä
04.10.2018 08:30 ELINA AALTONEN

Apteekkijärjestelmä 04.10.2018 08:30 ELINA AALTONEN


Annosjakelun keskittyminen vaarantaa lääkitysturvallisuuden
12.09.2018 09:54 ANNIKA KOIVISTO

Oma blogi 12.09.2018 09:54 ANNIKA KOIVISTO


Miksi apteekeista luotiin totuudenvastaista mielikuvaa?
02.07.2018 09:29 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 02.07.2018 09:29 ERKKI KOSTIAINEN


Valikoituja faktoja
26.06.2018 09:20 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 26.06.2018 09:20 MERJA HIRVONEN


Tupakoinnin vähentämisen uudet suuntaukset
11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI

Blogivieras 11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI


Suun kautta Itämereen
04.05.2018 11:30 SANNA SIISSALO

Oma blogi 04.05.2018 11:30 SANNA SIISSALO


Asiantuntemus riittää, mutta riittääkö riippumattomuus?
09.03.2018 08:03 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 09.03.2018 08:03 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekkirokotusten määrä kasvaa maailmalla
19.02.2018 11:25 ANNIKA KOIVISTO

Oma blogi 19.02.2018 11:25 ANNIKA KOIVISTO


Apteekkien neuvoilla torjutaan itsehoitolääkkeiden haittoja
08.02.2018 09:00 ELINA AALTONEN

Omat blogit 08.02.2018 09:00 ELINA AALTONEN


Valeapteekki jatkaa harhaanjohtamista
10.11.2017 10:41 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 10.11.2017 10:41 ERKKI KOSTIAINEN