Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Ei kaikkea voi digitalisoida

17.04.2014 10:37

APTEEKKARIPÄIVIEN paneelissa pohdittiin, mureneeko kivijalkakauppa ja miten digitalisoituminen muuttaa apteekkien toimintaympäristöä. Yleisöäänestykseen osallistuneet apteekkarit uskoivat muutoksen tulevan väistämättä.

Voi olla, että tulevaisuudessa asiakkaat tilaavat lääkkeensä apteekin verkkopalvelusta ja noutavat valmiit lääkepussinsa etukäteen sovittuna aikana. Näin he välttyvät turhalta jonotukselta.

Poliisi on digitalisoinut lupapalvelunsa samalla tavalla, mutta täytyy sanoa, ettei tuo systeemi ole kaikkia varten. Huomasin tämän, kun ulkomaanmatka lähestyi eikä minulla ollut voimassaolevaa passia. Minut ohjattiin sähköiseen ajanvaraukseen, jossa tarjolla ei ollut yhtään sopivaa aikaa pääkaupunkiseudun tai Länsi-Uudenmaan asiakaspalvelupisteissä kahteen viikkoon.

Vaihtoehdoikseni jäi A) varata aika rannikkoseudun pikkukaupungista ja ajaa autolla passin perässä 160 kilometriä tai B) yrittää riskillä express-passia Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Riskillä siksi, koska päivittäisen kiintiön täytyttyä passeja ei riittäisi kaikille.

Marmatin kohtaloani ja poliisin surkeaa lupapalvelua ystävälleni. Hän neuvoi menemään Espoon pääpoliisiaseman ”urpojonoon”. Tätä vanhanaikaista jonoa ei markkinoida netissä, mutta se on olemassa!

Jono on tarkoitettu kaltaisillemme tyypeille, jotka tupsahtavat paikan päälle jonottamaan, koska eivät osaa, ehdi tai ymmärrä varata etukäteen henkilökohtaista tapaamista.

Sähköinen asiointi on hieno juttu niille, jotka muistavat ulkoa matkustusasiakirjojensa viimeisen käyttöpäivän tai osaavat ennakoida lääkkeiden loppumisen ajoissa. Digitalisoituminen tuo apteekkiasiointiin varmasti uusia vaihtoehtoja, mutta en usko sen mullistavan ihan koko asiakaspalvelua.

Meitä urpoja nimittäin riittää.

Erja Elo
Kirjoittaja on Apteekkarilehden toimittaja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Somessa kokonaisuus unohtuu
28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN


Sopivan kokoinen uudistus
03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Digitaaliset ratkaisut edesauttavat lääkehoidon kokonaisuuden optimointia
22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN

Omat blogit 22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN


Maskit hämmentävät
13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekit etulinjassa koronaepidemiassa – Viro palasi proviisoriomistukseen
03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN

Omat blogit 03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN


Harkiten ja vaikutukset arvioiden
23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Ei tuote, vaan hoito
14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN

Apteekkijärjestelmä 14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN


Vastuullisuutta parhaimmillaan
04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN

Verotus 04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN


Lakanapyykistä lääkkeisiin
23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN

Saatavuusongelmat 23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN


Vuosikymmen viitehintaa
01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN