Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Ei kaikkea voi digitalisoida

17.04.2014 10:37

APTEEKKARIPÄIVIEN paneelissa pohdittiin, mureneeko kivijalkakauppa ja miten digitalisoituminen muuttaa apteekkien toimintaympäristöä. Yleisöäänestykseen osallistuneet apteekkarit uskoivat muutoksen tulevan väistämättä.

Voi olla, että tulevaisuudessa asiakkaat tilaavat lääkkeensä apteekin verkkopalvelusta ja noutavat valmiit lääkepussinsa etukäteen sovittuna aikana. Näin he välttyvät turhalta jonotukselta.

Poliisi on digitalisoinut lupapalvelunsa samalla tavalla, mutta täytyy sanoa, ettei tuo systeemi ole kaikkia varten. Huomasin tämän, kun ulkomaanmatka lähestyi eikä minulla ollut voimassaolevaa passia. Minut ohjattiin sähköiseen ajanvaraukseen, jossa tarjolla ei ollut yhtään sopivaa aikaa pääkaupunkiseudun tai Länsi-Uudenmaan asiakaspalvelupisteissä kahteen viikkoon.

Vaihtoehdoikseni jäi A) varata aika rannikkoseudun pikkukaupungista ja ajaa autolla passin perässä 160 kilometriä tai B) yrittää riskillä express-passia Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Riskillä siksi, koska päivittäisen kiintiön täytyttyä passeja ei riittäisi kaikille.

Marmatin kohtaloani ja poliisin surkeaa lupapalvelua ystävälleni. Hän neuvoi menemään Espoon pääpoliisiaseman ”urpojonoon”. Tätä vanhanaikaista jonoa ei markkinoida netissä, mutta se on olemassa!

Jono on tarkoitettu kaltaisillemme tyypeille, jotka tupsahtavat paikan päälle jonottamaan, koska eivät osaa, ehdi tai ymmärrä varata etukäteen henkilökohtaista tapaamista.

Sähköinen asiointi on hieno juttu niille, jotka muistavat ulkoa matkustusasiakirjojensa viimeisen käyttöpäivän tai osaavat ennakoida lääkkeiden loppumisen ajoissa. Digitalisoituminen tuo apteekkiasiointiin varmasti uusia vaihtoehtoja, mutta en usko sen mullistavan ihan koko asiakaspalvelua.

Meitä urpoja nimittäin riittää.

Erja Elo
Kirjoittaja on Apteekkarilehden toimittaja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Tärkeä tutkimus
26.09.2014 09:01

26.09.2014 09:01


Kaikkien aikojen salaliitto?
26.09.2014 08:56

26.09.2014 08:56


Digisyrjäytyneet
12.09.2014 12:20

12.09.2014 12:20


Työn iloa!
01.09.2014 15:59

01.09.2014 15:59


Mikä ärsyttää tai innostaa?
21.08.2014 11:04

21.08.2014 11:04


Malja virheille
15.08.2014 10:24

15.08.2014 10:24


Miljardien kilojen läskivuori
04.08.2014 13:53

04.08.2014 13:53


Paljon kertova puristusvoima
13.06.2014 10:36

13.06.2014 10:36


Verkossa asiointivara parempi
05.06.2014 10:15

05.06.2014 10:15


Neulanpisto työpaikalla
23.05.2014 08:42

23.05.2014 08:42