Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Tervettä taloutta

Blogit   04.12.2013 11:41  OLLI-PEKKA TIAINEN

ISI, VOIKSÄ kirjoittaa tähän kläs of klääns?”, alkoi seitsenvuotiaan poikani anelu alkusyksystä. Ipadin hakukenttään pitää naputella Clash of Clans, joka on pari vuotta sitten perustetun Supercellin hittipeli.

Lokakuussa japanilaiset maksoivat 1,1 miljardia euroa peliyhtiön puolikkaasta. Se oli hyvää nostetta uusia peliyrityksiä vilisevälle Slush-tapahtumalle. Kasvuyritysten ja pääomasijoittajien kohtaaminen veti marraskuussa Helsinkiin kansainvälisen median ja sai jopa pääministerin sekä Venäjän varapääministerin pukeutumaan pelipomojen tapaan huppariin.

Vähemmän huomiota sai se, että tapahtumassa oli esillä enemmän terveysalan kasvuyrityksiä kuin pelifirmoja. Startupeille järjestetyistä kisoista pääpalkinnon eli Demo Showcase -sarjan voitti suomalainen BetterDoctor. Palvelu auttaa amerikkalaista potilasta löytämään parhaaksi arvioidun lääkärin, ja se on saanut Yhdysvalloissa viisi miljoonaa käyttäjää ja alkuvaiheen rahoitusta liki kolme miljoonaa euroa.

KASVUYRITYKSEN täytyykin lähteä suoraan maailmalle. Alan sarjayrittäjä ja sijoittaja Timo Ahopelto sanoo, että tutkimusprojekti on helpompi aloittaa suuren amerikkalaisen kuin suomalaisen yliopistosairaalan kanssa.

Yhdysvalloissa sairaaloissa on omat yksiköt kehitysjohtajineen, jotka etsivät parhaita ideoita testattavaksi. Suomessa yritysten pitää löytää oikeat tyypit. Yhtenäinen kulttuuri puuttuu, ja tuotekehitykseen suhtaudutaan penseästi.

Yhteistyö yritysten kanssa koetaan pikemminkin häiriöksi kuin mahdollisuudeksi rahoittaa tutkimusta tai saada uusia hoitokeinoja käyttöön. Tämä on sääli, sillä pitkien etäisyyksien ja ikääntyvän väestön maassa uusia keinoja tarvittaisiin.

Niitä tarvittaisiin myös vientiin. Suomalaiset pelit keikkuvat iPad-listojen kärjessä, mutta helpommin menestystä saisi terveystekniikalla. Jos yksi tuhannesta lääkemolekyylistä päätyy markkinoille, niin pelimaailmassa menestyy yksi sadastatuhannesta.

TEKNOLOGIA TUO hoidon joka tapauksessa osaksi kuluttajan arkea. Italialainen lifescience-sijoittaja Francesco De Rubertis arvioi Slushissa, että muutaman vuoden päästä 60–70 prosenttia eurooppalaisista hoidetaan nykyiseen tapaan ja 30–40 prosenttia siirtyy teknologian tukemaan preventioon.

Todennäköisesti Kaapelitehtaan hämyssä nähtiin paremmin apteekkien tulevaisuuteen kuin samalla viikolla Messukeskuksen valoissa. Kun sensorit halpenevat, laitteiden laskentateho kasvaa ja liitettävyys paranee, kuluttajan ulottuville tulee vimpaimia ja ohjelmia, joiden tarkkuus päihittää perinteiset erikoissairaanhoidon tutkimusvälineet.

Luonteva myyntipaikka itsehoidon terveystekniikalle on apteekki. Samalla tavoin kuin asiakas saa lähimmästä terveydenhuollon toimipisteestään tukea itsehoitoonsa, hän voi saada opastusta laitteiden valintaan ja käyttöön.

Tämä pitää tietysti ottaa huomioon myös farmasian koulutuksessa. Terveydenhuollon digitalisoituminen on apteekkarille mahdollisuus.

Olli-Pekka Tiainen

Kirjoittaja on Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen toimitusjohtaja


Kommentit

Jouni Ortju 24.01.2014 22:02

Erinomainen kirjoitus! Herätys tulee! =)


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Taustamusiikin käyttö apteekeissa on kasvussa
28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO

Kumppaniblogi 28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO


Taustamusiikki on kustannustehokas tapa parantaa apteekin asiakaskokemusta
14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto

14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto


Apteekin arjen tunteva kirjanpitäjä on kullanarvoinen
09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA

Ilmoitus 09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA


Verkkoapteekit eturintamassa koronakriisin aikana
27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI

27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI


Tiedät, mitä asiakas tarvitsee – mikset myy sitä?
22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN

Kumppaniblogi 22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN


Oppivan johtajan organisaatiokin oppii
29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Pelillisyys avaa uusia tapoja oppia
01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Jo joutui armas allergia
28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen

Kumppaniblogi 28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen


Työ ympäristöfarmasian hyväksi edistyy
08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO

Kumppaniblogi 08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO


Takeda on apteekkisi yhteistyökumppani
09.06.2017 14:20 Takeda Oy

Kumppaniblogi 09.06.2017 14:20 Takeda Oy