Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Yrityskiihdyttämö: Digimarkkinoille mahtuu vielä

Digitalisaatio   22.06.2016 09:24  ERJA ELO INGIMAGE

,

Uusia innovaatioita on tulossa erityisesti työterveyteen, mielenterveyteen ja ikäihmisten avuksi. Mobiilisovellusten kehittäjät miettivät tarkkaan, miten ihminen motivoituu hoitoonsa.

Digitaalisten terveyspalveluiden markkinoilla kilpailu on kovaa, mutta uusille innovaatioille on vielä tilaa, sanoo yrityskiihdyttämö Verticalin operatiivinen johtaja Kenneth Salonius.

– Työterveys ja mielenterveys ovat kärkialueita, joilla tullaan näkemään uusia ratkaisuja. Erityisesti vanhusten kotihoidossa on tilausta palveluille, jotka mahdollistavat turvallisen kotona asumisen pitkään, Salonius kuvaa.

 Vertical auttaa terveysteknologian start-up-yrityksiä kaupallistamaan tuotteitaan. Yrityksille ei haeta näkyvyyttä mobiilikaupoista, vaan tekemällä yhteistyötä suuryitysten ja terveyspalveluiden tarjoajien kanssa.

Lähes kaikilla Verticalin yrityksillä päätuotteena on mobiilisovellus tai nettiselaimessa toimiva ratkaisu, joka liittyy laajasti hyvinvointiin, esimerkiksi mielenterveyteen, parisuhteeseen tai painonhallintaan.

Pehmonalle vanhuksen tukena

Salonius uskoo vahvasti, että lähitulevaisuudessa koteihin ja työpaikoille tulee äänellä ohjautuvia apureita. Niille voi esittää kysymyksiä esimerkiksi päivän säästä, ja ne tekevät pieniä tehtäviä, kuten laittavat valot huoneisiin.

– Näitä tullaan ihan varmasti näkemään myös terveyspuolella, erityisesti vanhusten hoidossa. Fujitsu on jo tuonut markkinoille pehmonallelta näyttävän lelun, jolle vanhukset voivat puhua.

Pienet apurit voivat juttelun lisäksi muistuttaa lääkkeen ottamisesta ja hälyttää apua vanhuksen kaatuessa.

Mitä kaikella datalla tehdään?

Salonius näkee, että kymmenen seuraavan vuoden aikana oman hyvinvoinnin mittaaminen yleistyy.

Mittaustapoja ja -kohteita tulee enemmän, samalla teknologia muuttuu yhä näkymättömämmäksi. Sen tuottamaa tietoa ei tarvitse erikseen seurata, vaan se integroituu muuhun elämään.

– Suuri kysymys on, mitä tällä datalla lopulta tehdään ja miten motivoidaan ihmisiä jatkamaan näiden tuotteiden käyttöä? Laitteiden on tuotettava loppukäyttäjille lisäarvoa, Salonius sanoo.

Uusissa innovaatioissa mietitään tarkkaan, miten ihminen motivoituu hoitoonsa. Pelkkä datan kerääminen esimerkiksi päivän aikana kävellyistä askeleista ei jaksa motivoida pitkään.

– Vaikka kyse olisi tupakoinnin lopettamisesta tai vanhuksen kotielämän parantamisesta, on motivaation kannalta erittäin tärkeää tarjota jonkinlainen palkkio käyttäjälle heti. Joillekin riittävät pisteet, toiset motivoituvat oppiessaan ymmärtämään itseään paremmin.

Arkisto


Zyprexa ja Lipitor halpenevat rajusti
24.03.2009 10:15

24.03.2009 10:15


Farmasian alumnitoiminta käynnistyi
20.03.2009 13:15

20.03.2009 13:15


PSA-seulonnan hyötyjä ja haittoja tulee vielä punnita
20.03.2009 12:27

20.03.2009 12:27


Apteekkariliitto varauksellinen simvastatiiniin itsehoidossa
19.03.2009 12:23

19.03.2009 12:23


Juha Koponen Tamron konsernijohtajaksi
19.03.2009 12:11

19.03.2009 12:11


Maxx pyrkii Ruotsin markkinoille
17.03.2009 12:18

17.03.2009 12:18


YA avaa syksyllä apteekin Ruotsiin
17.03.2009 12:06

17.03.2009 12:06


Kivi: Lääkeyritykset ja apteekit eivät rikkoneet kilpailunrajoituslakia
13.03.2009 11:41

13.03.2009 11:41


Yhä useampi apteekki palkannut vartijan
13.03.2009 10:07

13.03.2009 10:07


Koneellista annosjakelua tarjoaa pian puolet apteekeista
12.03.2009 16:06

12.03.2009 16:06