Apteekeilta toivotaan neuvontaa, tukea omahoitoon ja apua lääkehoidon kokonaisuuden hal... Lue lisää »

Kysely: Jos omasta lääkityksestä herää kysymyksiä, seniorit luottavat ensisijaisesti fa... Lue lisää »

Leppävaaran apteekki Elixir toimi kuukauden päivät käytännössä ilman sähköä ja vettä. K... Lue lisää »

Sammon apteekin drive in -luukku palvelee niin autoilijoita kuin kävelijöitä. Luukku on... Lue lisää »

Bussi tuo lääkkeet lähipysäkille vain muutama tunti tilauksen jälkeen. Lue lisää »

Yksinkertaista ja toimivaa - Seinäjoki pani kontrollit kuntoon

Apteekki palvelee   29.11.2018 11:50  INKERI MERILUOTO KATJA LÖSÖNEN

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekit helpottavat terveysaseman resurssipulaa ja muistuttavat asiakkaitaan kontrollikäynneistä.

”Milloinkas olet viimeksi käynyt hoitajan luona?”

Tällä ja parilla muulla yksinkertaisella kysymyksellä Seinäjoen apteekeissa tehdään päivittäin työtä pitkäaikaissairaiden hoidon parantamiseksi.

Tarkoitus on varmistaa reseptin toimituksen yhteydessä, että pitkäaikaissairas muistaa huolehtia kontrollikäynneistään terveydenhuollossa.

Apteekit käyttävät terveyskeskuksen laatimaa muistilistaa, jossa kontrollitarpeet on jaoteltu hoitotasapainon ja sairauden mukaan.

Jotain yksinkertaisen yhteistyön voimasta kertoo se, että lista on ollut käytössä jo pari vuotta.

– Selkeytimme potilaiden hoitopolkuja ja halusimme, että myös potilaan apteekissa saama ohjeistus hoidostaan on yhtenäinen terveyskeskuksesta annetun ohjeistuksen kanssa. On hienoa, että tämä on edelleen voimissaan, ylilääkäri Leena Mäkirintala sanoo.

Käytäntöön oli myös akuutti tarve, sillä terveyskeskuksen resurssit eivät riittäneet pitkäaikaissairaiden kontrollikutsuihin.

"Astmaatikot ovat pahiten hunningolla"

Mäkirintala uskoo, että pitkäaikaissairaista astmaatikkojen seuranta toteutuu kaikkein heikoiten.

– Astmaatikot taitavat olla suurin murheenkryynimme. Niin mielellään he vain uusivat reseptejä, ja tärkeät mittaukset ja kontrollit jäävät tekemättä.

Hän arvelee, että diabetes ja sepelvaltimotauti mielletään niin vakaviksi sairauksiksi, että potilas huolehtii paremmin hoidostaan.

Seinäjoen Keskus-Apteekin proviisori Mika Wallin on samaa mieltä.

– Astmaatikkoja saa eniten muistutella. He ovat kyllä lähes poikkeuksetta ilahtuneita, kun kuulevat, että terveyskeskuksella on tällainen linjaus heidän hoidostaan.

Wallin korostaa, että ongelma ei johdu laiskuudesta, vaan siitä, että asiakkaat ovat joko odottaneet kutsua kontrolleihin tai eivät ole tienneet, että sellaiset ovat ylipäätään tarpeen.

Sama epätietoisuus kontrolliajoista taitaa koskea myös vähän verenpainetautipotilaita, Wallin toteaa.

Wallinin mukaan Seinäjoen kontrollit ovat kuitenkin kokonaisuudessaan hyvin hyppysissä.

– Sanoisin, että parannusta on tapahtunut ihan hirveästi, ja osa tästä voi olla apteekkien ansiota. Lääkärit ovat todella tarkkoja reseptinuusinnoissa, he katsovat tarkasti, ovatko kontrollit toteutuneet, ennen kuin uusivat reseptin.

Menossa kontrolliin? Ota nämä mukaasi!

Apteekit neuvovat listan mukaan, miten asiakkaan tulee valmistautua kontrollikäyntiin.

Hoitajan tai lääkärin tapaamisesta saadaan kaikki hyöty, kun potilaalla on tarvittavat seurannat ja lääkelistat mukanaan.

Seinäjoen terveyskeskuksen alueella asuu noin 62 000 ihmistä, joten toimintamalli koskettaa jopa paria kymmentä tuhatta ihmistä.

Seinäjoen Keskus-Apteekin apteekkari Raija Mattinen on toimintamalliin hyvin tyytyväinen.

– Muutenkin Seinäjoella terveyskeskuksen ja apteekkien yhteistyö toimii todella hyvin. Tapaamme noin kerran vuodessa terveyskeskuksen kutsusta. Se on todella hyvä.

Apteekkari Raija Mattinen ja proviisori Mika Wallin ovat tyytyväisiä terveyskeskuksen kanssa tehtävään yhteistyöhön.

Mattinen toivoo lähinnä pientä teknistä parannusta, joka vähentäisi päällekkäistä patistelua. Jos lääkäri reseptiä uusiessaan kirjoittaa muistutuksen kontrollikäynnistä, se tulee näkyviin jokaisella reseptintoimituskerralla, vaikka asiakasta olisikin muistutettu jo useasti.

– No, parempi toki, että muistutetaan liikaa kuin liian vähän, mutta asiakkaalle se saattaa olla vähän turhauttavaa. Olisi hienoa, jos apteekki voisi jotenkin kirjata lääkärille tiedon, että muistutettu on!

Wallin nyökkää.

– Tämä on tiedossa oleva ongelma, asiakas voi olla jo aika turhautunut muistutteluihin. Mutta toivotaan, että tämä voidaan ratkaista Kanta-palveluita kehittämällä.

Arkisto


Potilastyöpajoista ideoita apteekkitoiminnan kehittämiseksi
03.09.2020 13:04 TARU VANHALA

Apteekki palvelee 03.09.2020 13:04 TARU VANHALA


Apteekit ovat senioreille tärkeä tuki lääkkeiden käytössä
19.08.2020 13:34 HANNA HYVÄRINEN

Apteekki palvelee 19.08.2020 13:34 HANNA HYVÄRINEN


Ensin tuli epidemia, sitten iso vesivahinko
16.07.2020 08:52 HANNA HYVÄRINEN

Apteekki palvelee 16.07.2020 08:52 HANNA HYVÄRINEN


Apteekin drive in -luukulle jonotetaan nyt myös ilman autoa
28.05.2020 08:33 MARI VALKONEN

Apteekki palvelee 28.05.2020 08:33 MARI VALKONEN


Pudasjärvellä lääkkeet matkustavat asiakkaiden luo paikallisbussilla
06.04.2020 08:46 HANNA HYVÄRINEN

Apteekki palvelee 06.04.2020 08:46 HANNA HYVÄRINEN


Väitös: Apteekeissa on valtavasti hyödyntämätöntä osaamista
27.02.2020 09:15 ERJA ELO

Apteekki palvelee 27.02.2020 09:15 ERJA ELO


Suomalaiset ovat tyytyväisiä apteekkeihin
19.02.2020 08:53 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekki palvelee 19.02.2020 08:53 ERKKI KOSTIAINEN


Puolesta asiointi apteekissa alkoi
13.06.2019 08:00 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekki palvelee 13.06.2019 08:00 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkareiden arkielämää kuvaava videosarja julki – näitä saa jakaa!
31.05.2019 13:25 ERJA ELO

Apteekki palvelee 31.05.2019 13:25 ERJA ELO


Suomalaiset arvostavat apteekkien lääkevaihtoa
18.04.2019 09:55 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekki palvelee 18.04.2019 09:55 ERKKI KOSTIAINEN