Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Virheet ja puutteet resepteissä tavallisia – yleensä ne selviävät apteekissa

sähköinen resepti   28.03.2018 08:22  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Seitsemän prosenttia sähköisistä resepteistä sisältää reseptipoikkeaman eli jonkin virheen, puutteen tai epäselvyyden, käy ilmi äskettäin julkaistusta Itä-Suomen yliopiston tutkimuksesta.

Kelan rahoittama tutkimus toteutettiin helmikuussa 2017. Yhteensä 54 apteekkia eri puolilta Suomea kirjasi kolmen päivän ajan kaikki sähköisissä resepteissä esiintyneet reseptipoikkeamat, jotka farmaseuttinen henkilöstö havaitsi reseptintoimituksessa.

Tutkimusjakson aikana apteekit toimittivat yhteensä yli 41 000 reseptiä, joista lähes 3 000 eli seitsemän prosenttia sisälsi vähintään yhden reseptipoikkeaman. Yhteensä reseptipoikkeamia raportoitiin yli 3 600.

Yleisin poikkeama oli lyhentein kirjoitettu annostusohje, jonka sisälsi noin 1 900 reseptiä. Toinen yleinen poikkeama oli lääkkeen käyttötarkoituksen puuttuminen, joka havaittiin noin 850 reseptissä.

Resepteissä oli lisäksi epäselviä tai virheellisiä annostusohjeita, vääriä tai epäselviä lääkkeen määriä tai lääkemuotoja. Merkittävä lääkkeiden yhteisvaikutus oli 18 reseptissä.

Apteekit selvittivät ongelmia

Apteekit selvittivät 86 prosenttia havaituista reseptipoikkeamista. Yleisimmin se tehtiin kirjoittamalla annostusohje auki tai keskustelemalla asiakkaan kanssa. Reseptipoikkeamista neljä prosenttia vaati yhteydenottoa lääkäriin.

Reseptipoikkeamista 40 prosenttia aiheutti ongelmia apteekeissa. Yleisimmin niiden koettiin aiheuttavan lisätyötä ja pitkittävän asiakaspalvelutilannetta. Vain pienessä osassa tapauksista asiakas ei saanut lääkettään heti tai saman päivän aikana.

Tutkijoiden mielestä reseptinkirjoitusohjelmia tulisi kehittää siten, että ne ohjaisivat lääkkeen määrääjää laatimaan mahdollisimman täydellisiä reseptejä.

Arkisto


Terveysporttiin avautui uusia tietokantoja
23.09.2008 14:20

23.09.2008 14:20


Parasetamoli lisää astmariskiä
22.09.2008 11:44

22.09.2008 11:44


Lääkelaitokselta irtisanoutunut noin viisi
19.09.2008 12:01

19.09.2008 12:01


Lääkelaitoksen henkilökunta osoitti mieltään Helsingissä
18.09.2008 22:19

18.09.2008 22:19


Kokoomusministeri: Alueellistamisvimma karannut käsistä
16.09.2008 23:34

16.09.2008 23:34


Terveydeksi!-lehdellä yli 1,2 miljoonaa lukijaa
16.09.2008 07:12

16.09.2008 07:12


Annosjakelun korvaukset paranevat hieman
15.09.2008 17:01

15.09.2008 17:01


Lääkeväärennökset piinaavat Venäjän apteekkialaa
14.09.2008 09:44

14.09.2008 09:44


PharmaServicen toiminta laajenee ja toimitusjohtaja vaihtuu
12.09.2008 12:28

12.09.2008 12:28


Pietarsaarelaisapteekki testaa itsehoitolääkkeiden verkkokauppaa
12.09.2008 09:52

12.09.2008 09:52