Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Virheet ja puutteet resepteissä tavallisia – yleensä ne selviävät apteekissa

sähköinen resepti   28.03.2018 08:22  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Seitsemän prosenttia sähköisistä resepteistä sisältää reseptipoikkeaman eli jonkin virheen, puutteen tai epäselvyyden, käy ilmi äskettäin julkaistusta Itä-Suomen yliopiston tutkimuksesta.

Kelan rahoittama tutkimus toteutettiin helmikuussa 2017. Yhteensä 54 apteekkia eri puolilta Suomea kirjasi kolmen päivän ajan kaikki sähköisissä resepteissä esiintyneet reseptipoikkeamat, jotka farmaseuttinen henkilöstö havaitsi reseptintoimituksessa.

Tutkimusjakson aikana apteekit toimittivat yhteensä yli 41 000 reseptiä, joista lähes 3 000 eli seitsemän prosenttia sisälsi vähintään yhden reseptipoikkeaman. Yhteensä reseptipoikkeamia raportoitiin yli 3 600.

Yleisin poikkeama oli lyhentein kirjoitettu annostusohje, jonka sisälsi noin 1 900 reseptiä. Toinen yleinen poikkeama oli lääkkeen käyttötarkoituksen puuttuminen, joka havaittiin noin 850 reseptissä.

Resepteissä oli lisäksi epäselviä tai virheellisiä annostusohjeita, vääriä tai epäselviä lääkkeen määriä tai lääkemuotoja. Merkittävä lääkkeiden yhteisvaikutus oli 18 reseptissä.

Apteekit selvittivät ongelmia

Apteekit selvittivät 86 prosenttia havaituista reseptipoikkeamista. Yleisimmin se tehtiin kirjoittamalla annostusohje auki tai keskustelemalla asiakkaan kanssa. Reseptipoikkeamista neljä prosenttia vaati yhteydenottoa lääkäriin.

Reseptipoikkeamista 40 prosenttia aiheutti ongelmia apteekeissa. Yleisimmin niiden koettiin aiheuttavan lisätyötä ja pitkittävän asiakaspalvelutilannetta. Vain pienessä osassa tapauksista asiakas ei saanut lääkettään heti tai saman päivän aikana.

Tutkijoiden mielestä reseptinkirjoitusohjelmia tulisi kehittää siten, että ne ohjaisivat lääkkeen määrääjää laatimaan mahdollisimman täydellisiä reseptejä.

Arkisto


Nyt mie tulin hakemaan sitä lääkettä!
02.11.2015 09:29 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 02.11.2015 09:29 INKERI HALONEN


Lääkekorvaussäästöt etenivät eduskuntaan
30.10.2015 13:49 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 30.10.2015 13:49 INKERI HALONEN


Viro hylkää liberaalit apteekkimarkkinat
30.10.2015 11:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 30.10.2015 11:00 INKERI HALONEN


Onnistunut kriisiviestintä vaatii myös some-osaamista
29.10.2015 12:03 ERJA ELO

Poikkeustilanteet 29.10.2015 12:03 ERJA ELO


Hoidosta poistettiin 15 lääkettä
28.10.2015 10:21 JOHANNA RÄISÄNEN

Lääkitys kuntoon 28.10.2015 10:21 JOHANNA RÄISÄNEN


Uusi lääke sydämen vajaatoimintaan
28.10.2015 09:54 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 28.10.2015 09:54 VIRPI EKHOLM


Siun Sote tahtoo paikalliset yritykset mukaan
27.10.2015 10:29 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 27.10.2015 10:29 INKERI HALONEN


Kuntapäättäjät tyytyväisiä apteekkipalveluihin
26.10.2015 10:11 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 26.10.2015 10:11 INKERI HALONEN


Tunti lisää liikuntaa talviajan kunniaksi
22.10.2015 09:26 ERJA ELO

Elämäntavat 22.10.2015 09:26 ERJA ELO


Rauman ylihoitaja: Palvelusetelikäytäntö sopisi hyvin Apteekin Terveyspisteeseen
21.10.2015 13:53 INKERI HALONEN

Apteekin lisäpalvelut 21.10.2015 13:53 INKERI HALONEN