Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Ulos apteekista

31.05.2012 07:39 VILLE MIETTINEN

, Kesäkuun uudet farmaseutit, Aleksi Sarnola (vas.) ja Ville Perälä, kulkevat eri teitä. Aleksi suuntaa ulos koko alalta, mutta Ville jatkaa proviisoriksi. Kuvitusta Apteekkarilehden pääjutusta 6/2012.
VILLE MIETTINEN

Kesäkuun uudet farmaseutit, Aleksi Sarnola (vas.) ja Ville Perälä, kulkevat eri teitä. Aleksi suuntaa ulos koko alalta, mutta Ville jatkaa proviisoriksi.

Talouspaineet nakertavat jo apteekkityön suosiota. Kyselytutkimuksen mukaan vain kolmannes tämän kevään farmaseuteista haluaa apteekkiuralle ja vielä harvempi apteekkariksi.

Kevään ja alkukesän aikana valmistuu parisataa farmaseuttia ja proviisoria. Iso osa valmistuneista hakeutuu apteekkiin, mutta se ei välttämättä ole enää heidän ihannetyöpaikkansa.

Apteekkarilehti selvitti uusien ammattilaisten odotuksia, urasuunnitelmia ja kokemuksia työharjoittelusta. Yleisin ensimmäinen työpaikka on työharjoittelusta tai muuten tuttu apteekki, ja ehdoton enemmistö katsoo olevansa oikealla alalla. Harjoittelukokemuksissa on kuitenkin suuria eroja.

Kyselyn avoimissa vastauksissa nousee esiin kritiikki kaupallisuutta kohtaan. Joidenkin vastaajien mielestä lisämyynnin tavoittelu on eettisesti arveluttavaa eikä vastaa asiantuntijoiksi hakeutuneiden ammattilaisten koulutusta. Osa arvostelee myös myyntiartikkeleita.

Apteekkariliiton puheenjohtaja Riitta Andersin tulkitsee, että asenteissa on korjaamisen varaa. Farmasian ammattilaiset ovat ymmärtäneet myyntityön väärin.

– Myynti on asiantuntijapalvelua. Esimerkiksi flunssainen asiakas tulee apteekkiin eikä tiedä mitä hänen kannattaisi ostaa. Jos hän menee vain Burana-hyllylle, niin farmaseutin tehtävä on tarjota muutakin hänen oloaan helpottavaa lääkettä.

Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnan dekaani, professori Jouni Hirvonen on yllättynyt myyntikritiikistä. Tiedekunnassa opetetaan, että asiakkaan tilanteen arviointi kuuluu hyvään palveluun.

– Johtamiseen, talouteen ja markkinointiin liittyvät valinnaiset opinnot ovat erittäin suosittuja. Kaupallinen näkökulma nousee esiin monilla muillakin sektoreilla kuin apteekeissa. Tässä mielessä heikot arviot myyntiin, asiakkaisiin ja asiakaspalveluun liittyvissä osioissa ovat hieman yllättäviä, sanoo Hirvonen.

Lue tällä viikolla ilmestyvästä Apteekkarilehdestä, mitä muuta Apteekkarilehden kyselystä selvisi ja miten Andersin ja Hirvonen tuloksia kommentoivat.

Arkisto


Sähköinen resepti käyttöön Terveystalossa
15.10.2013 10:15

15.10.2013 10:15


Lujat luut vaativat työtä
14.10.2013 07:46

14.10.2013 07:46


EMA: Yhdistelmäpillerien hyödyt haittoja suuremmat
11.10.2013 15:25

11.10.2013 15:25


Brilique ja Xeplion erityiskorvattaviksi
11.10.2013 10:45

11.10.2013 10:45


Influenssarokotteet loppuivat lääketukuista
10.10.2013 07:55

10.10.2013 07:55


STM ohjeisti kuntia annosjakelussa
08.10.2013 18:04

Annosjakelu 08.10.2013 18:04


Lääkkeet unohtuvat eläkkeellä
08.10.2013 10:53

08.10.2013 10:53


Apteekin palvelupiste Kuopion lentoasemalle
07.10.2013 09:06

Palvelupisteet 07.10.2013 09:06


Suomalainen ruokavalio rasvoittuu taas
04.10.2013 14:01

04.10.2013 14:01


Omega-3-rasvahapot eivät estä muistiongelmia
04.10.2013 13:16

04.10.2013 13:16