Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Tutkimus: Suomalaiset tekevät omin päin vääriä valintoja lääkeostoksilla

Lääkehoito   13.07.2017 09:45  ELINA AALTONEN KATJA LÖSÖNEN

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekkien farmaseuttinen henkilökunta puuttuu päivittäin asiakkaiden virheellisiin valintoihin suosittelemalla hoitosuositusten mukaista valmistetta, lääkkeetöntä hoitoa tai ohjaamalla lääkäriin.

Ilman reseptiä myytävien lääkkeiden valitseminen apteekista ei ole helppoa, vaikka moni suomalainen niin kuvittelee. Apteekkarilehden tekemä tutkimus osoittaa, että itsehoitolääkinnässä tarvitaan useimmiten apteekin ammattilaisen ohjausta.

Apteekin ammattilaiset arvioivat, että yli 60 prosenttia asiakkaista tarvitsee neuvontaa tullessaan ostamaan ilman reseptiä myytäviä lääkkeitä. Tutkimuksen mukaan kuitenkin vain reilu kolmannes (38 %) asiakkaista kysyy neuvoja oma-aloitteisesti.

Tyypillisesti asiakkaat yrittävät ostaa esimerkiksi allergiasilmätippoja silmätulehduksen hoitoon, närästyslääkettä antibioottiripuliin tai hiivalääkettä intiimialueen bakteeritulehduksen hoitoon.

Apteekkariliiton farmaseuttisen johtajan Charlotta Sandlerin mukaan kyselyn tulokset kuvaavat hyvin apteekin farmaseuttisen osaamisen merkitystä itsehoitolääkinnässä.

─ Apteekkien päivittäisissä asiakaskohtaamisissa on suuri kansanterveydellinen arvo. Apteekkien asiantuntemuksella opastetaan asiakkaita hoitosuositusten mukaiseen hoitoon, Sandler toteaa.

Apteekkien neuvonnan perusteella lähes joka toinen (42 %) asiakas päätyy valitsemaan jonkun muun itsehoitovalmisteen kuin sen, jota he ovat alun perin tulleet ostamaan.

Farmasian ammattilaisen työnkuvaan ja ammattietiikkaan kuuluu ohjata asiakas lääkärin vastaanotolle, jos hän epäilee, että vaiva ei tule helpottumaan itsehoidolla.

Neljä viidestä (80 %) kyselyyn vastanneesta ohjaa asiakkaita lääkäriin vähintään kerran viikossa tai useammin. Joka viides (20 %) ohjaa asiakkaita lääkäriin päivittäin.

Näin tutkimus tehtiin

Apteekkarilehden kyselyn aineisto kerättiin avoimena kyselynä, johon Apteekkariliiton jäsenapteekeissa työskenteleviä farmaseutteja ja proviisoreita pyydettiin vastaamaan. Vastauksia kerättiin kahden viikon ajan toukokuussa 2017.

Kyselyyn vastasi yhteensä 676 apteekin ammattilaista. Vastaajista 74 prosenttia oli farmaseutteja, 21 prosenttia proviisoreita ja 5 prosenttia apteekkareita. Kyselyyn vastasi apteekin ammattilaisia eri puolilta Suomea kaiken kokoisista apteekeista.

Arkisto


Apteekkariliitto: Lainmuutokset eivät yksin turvaa kattavaa apteekkiverkostoa
12.04.2010 17:10

12.04.2010 17:10


Salix-tukinumero lakkaa toimimasta
09.04.2010 12:36

09.04.2010 12:36


Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin
09.04.2010 11:05

09.04.2010 11:05


Läskillä lukutaitoa Nepaliin
09.04.2010 10:54

Yhteiskuntavastuu 09.04.2010 10:54


Gerontologian päivät kiinnostavat
09.04.2010 10:53

09.04.2010 10:53


Miedompi Zomig palaa Kela-korvattavaksi toukokuussa
07.04.2010 15:22

07.04.2010 15:22


Apteekkariliiton kansanterveystyölle merkittävä tunnustus
07.04.2010 11:28

07.04.2010 11:28


Vastuu terveydestä siirtyy yksilölle
07.04.2010 09:11

07.04.2010 09:11


Lääkehoitojen arviointiprosessien johtaja nimitettiin
06.04.2010 15:10

Nimitykset 06.04.2010 15:10


FDA arvioi Stalevon turvallisuutta
01.04.2010 13:11

01.04.2010 13:11