Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Tutkimus: Suomalaiset tekevät omin päin vääriä valintoja lääkeostoksilla

Lääkehoito   13.07.2017 09:45  ELINA AALTONEN KATJA LÖSÖNEN

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekkien farmaseuttinen henkilökunta puuttuu päivittäin asiakkaiden virheellisiin valintoihin suosittelemalla hoitosuositusten mukaista valmistetta, lääkkeetöntä hoitoa tai ohjaamalla lääkäriin.

Ilman reseptiä myytävien lääkkeiden valitseminen apteekista ei ole helppoa, vaikka moni suomalainen niin kuvittelee. Apteekkarilehden tekemä tutkimus osoittaa, että itsehoitolääkinnässä tarvitaan useimmiten apteekin ammattilaisen ohjausta.

Apteekin ammattilaiset arvioivat, että yli 60 prosenttia asiakkaista tarvitsee neuvontaa tullessaan ostamaan ilman reseptiä myytäviä lääkkeitä. Tutkimuksen mukaan kuitenkin vain reilu kolmannes (38 %) asiakkaista kysyy neuvoja oma-aloitteisesti.

Tyypillisesti asiakkaat yrittävät ostaa esimerkiksi allergiasilmätippoja silmätulehduksen hoitoon, närästyslääkettä antibioottiripuliin tai hiivalääkettä intiimialueen bakteeritulehduksen hoitoon.

Apteekkariliiton farmaseuttisen johtajan Charlotta Sandlerin mukaan kyselyn tulokset kuvaavat hyvin apteekin farmaseuttisen osaamisen merkitystä itsehoitolääkinnässä.

─ Apteekkien päivittäisissä asiakaskohtaamisissa on suuri kansanterveydellinen arvo. Apteekkien asiantuntemuksella opastetaan asiakkaita hoitosuositusten mukaiseen hoitoon, Sandler toteaa.

Apteekkien neuvonnan perusteella lähes joka toinen (42 %) asiakas päätyy valitsemaan jonkun muun itsehoitovalmisteen kuin sen, jota he ovat alun perin tulleet ostamaan.

Farmasian ammattilaisen työnkuvaan ja ammattietiikkaan kuuluu ohjata asiakas lääkärin vastaanotolle, jos hän epäilee, että vaiva ei tule helpottumaan itsehoidolla.

Neljä viidestä (80 %) kyselyyn vastanneesta ohjaa asiakkaita lääkäriin vähintään kerran viikossa tai useammin. Joka viides (20 %) ohjaa asiakkaita lääkäriin päivittäin.

Näin tutkimus tehtiin

Apteekkarilehden kyselyn aineisto kerättiin avoimena kyselynä, johon Apteekkariliiton jäsenapteekeissa työskenteleviä farmaseutteja ja proviisoreita pyydettiin vastaamaan. Vastauksia kerättiin kahden viikon ajan toukokuussa 2017.

Kyselyyn vastasi yhteensä 676 apteekin ammattilaista. Vastaajista 74 prosenttia oli farmaseutteja, 21 prosenttia proviisoreita ja 5 prosenttia apteekkareita. Kyselyyn vastasi apteekin ammattilaisia eri puolilta Suomea kaiken kokoisista apteekeista.

Arkisto


Apteekit testaavat diabetesriskiä
14.11.2012 07:52

14.11.2012 07:52


Chemeda vaatii korvauksia
13.11.2012 21:41

13.11.2012 21:41


Travatan- ja Duotrav-tippojen korvattavuus päättymässä
13.11.2012 15:01

13.11.2012 15:01


Evira tyytyväinen yritysten omavalvontaan
13.11.2012 12:34

13.11.2012 12:34


NutropinAq-valmisteen korvattavuus jatkuu
13.11.2012 10:26

13.11.2012 10:26


Flunssaa vai piileväksi jäänyt astma?
12.11.2012 13:40

12.11.2012 13:40


Osvaren ja Votrient erityiskorvattaviksi
09.11.2012 14:06

09.11.2012 14:06


Farmasian tutkimukselle merkittävät apurahat
09.11.2012 08:12

09.11.2012 08:12


Apteekit asiakaspalvelun kärkikastia
07.11.2012 14:34

07.11.2012 14:34


Kela-kortin tiedot sähköisesti apteekkiin
07.11.2012 11:39

07.11.2012 11:39