Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Tuore väitös: Koulujen lääkekasvatus on vielä vähäistä

Koulutus   24.11.2016 10:15  INKERI HALONEN INGIMAGE

INGIMAGE,

Proviisori Piia Siitosen mukana kouluille tarvitaan yhtenäisiä toimintatapoja lääkkeisiin liittyvissä asioissa.

Lääkekasvatus eli lääkkeiden oikean käytön opettaminen peruskouluissa on vielä vähäistä, osoittaa proviisori Piia Siitosen väitöstutkimus.

Lääkkeiden oikean käytön sijaan opetuksessa painottuvat sairaudet ja lääkkeiden väärinkäytöstä valistaminen.

Alakoulun opettajista vain joka kymmenes ja yläkoulun opettajista joka kolmas on opettanut lääkkeiden oikean käytön perusteita.

Lääkekasvatus kuuluu opetussuunnitelmaan

Lääkekasvatus on kuulunut peruskoulujen opetussuunnitelmaan jo yli kymmenen vuotta. Sen toteutumiseen etenkin alakouluissa vaikuttavat Siitosen väitöstutkimuksen mukaan opettajien omat kokemukset ja näkemykset.

Tutkimuksen mukaan lääkkeisiin liittyviä aiheita opettivatkin yleisimmin ne opettajat, joilla oli kokemusta lapsen pitkäaikaissairauden lääkitsemisestä ja joiden mielestä lääkkeet ovat haitallisia.

Yläkoulun opettajista terveystiedon opettajan pätevyyden suorittaneet opettivat lääkkeistä todennäköisemmin kuin muut.

Miten lääkitä lasta koulussa?

Suomessa yli 20 prosentilla lapsista on ainakin yksi pitkäaikaissairaus ja kouluikäisistä lapsista 13 prosentilla on säännöllinen lääkitys, joten moni lapsi tarvitsee lääkitystä koulupäivän aikana.

Opettajille tehdyn kyselyn mukaan koulujen ohjeistukset ja toimintatavat oppilaiden lääkitysten toteuttamiseen ovat vaihtelevia. Suurin osa opettajista ilmoitti kuitenkin kouluillaan olevan ohjeet lääkkeiden antamisesta oppilaille koulupäivän aikana.

THL:n Turvallinen lääkehoito -oppaan mukaan kouluilla tulisi olla koulukohtaiset ja pitkäaikaissairailla oppilailla henkilökohtaiset lääkehoitosuunnitelmat, joiden mukaan lääkitykset toteutetaan.

Opettajat tarvitsevat tukea lääkekasvatukseen

Opettajat ovat maallikoita lääkkeisiin liittyvissä asioissa. Lääkkeet ovat opettajille vieras aihe, koska niitä ei vielä käsitellä opettajankoulutuksessa eikä kattavasti oppikirjoissakaan, ja täydennyskoulutuksessakin vaihtelevasti.

– Tällä hetkellä etenkin alakoulun opettajat joutuvat luottamaan lääkekasvatuksessa omiin henkilökohtaisiin kokemuksiinsa ja näkemyksiinsä. Tutkimus osoittaa, että kouluille tarvitaan lääkkeisiin liittyvissä asioissa selkeitä ja yhtenäisiä toimintaohjeita, koulutusta ja moniammatillista yhteistyötä, Siitonen sanoo.


Proviisori Piia Siitosen väitöskirja Medicines in Schools: An Ecological Approach to Teachers' Perceptions tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa 2.12. Vastaväittäjänä toimii professori Lasse Kannas Jyväskylän yliopistosta ja kustoksena dosentti Katri Hämeen-Anttila Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeasta.

Arkisto


eReseptejä toimitettu jo yli tuhat
06.09.2010 20:42

06.09.2010 20:42


Allergiatutkimus käynnissä apteekeissa
06.09.2010 09:32

06.09.2010 09:32


Kolmannes Kelan menoista terveyteen
03.09.2010 15:13

03.09.2010 15:13


Markkinaoikeus: pneumokokkirokotehankinta laillinen
03.09.2010 14:46

03.09.2010 14:46


Terhikki avautuu nettiin
03.09.2010 09:50

03.09.2010 09:50


FIP-kongressi päättyi Portugalissa
02.09.2010 17:50

02.09.2010 17:50


Opiskelijat haastavat farmasian
02.09.2010 06:17

02.09.2010 06:17


Kapinallinen sopeutui systeemiin
02.09.2010 06:16

02.09.2010 06:16


Miljoona salmiakkirasiaa vuodessa
02.09.2010 06:15

02.09.2010 06:15


Norjalaisapteekit selvisivät hyvin viruslääkkeiden määräämisestä
01.09.2010 19:13

01.09.2010 19:13