Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Terveyspiste syventää apteekin ja terveydenhuollon yhteistyötä

Apteekin Terveyspiste   15.10.2019 09:15  ERJA ELO TOMMI KOSKELA

,

Keuruun apteekin Terveyspiste avattiin vuosi sitten. Apteekkari Riitta Valjakka-Koskelan apteekissa asiakkaita palvelee sairaanhoitaja Miia Leppäkangas.

Suurin osa terveyspisteitä tekee yhteistyötä julkisen terveydenhuollon kanssa.

Anni Ketola selvitti sairaanhoitajakoulutukseen liittyvässä opinnäytetyössään sairaanhoitajien työnkuvaa ja ammatillisen osaamisen haasteita apteekin terveyspisteissä.

Suurin osa terveyspisteitä tekee yhteistyötä julkisen terveydenhuollon kanssa. Yli puolet terveyspisteistä on sopinut sen kanssa yhteiset hoitopolut, ja yli puolella niistä on käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä.

Hoitajien kliininen osaaminen painottuu terveyspisteissä erilaisiin hoitotoimenpiteisiin.

– Kolme kysytyintä palvelua ovat korvahuuhtelut, rokotukset ja erilaiset mittaukset. Sen sijaan asiakkaat hakeutuvat sairaanhoitajan vastaanotolle suhteellisen harvoin sairauksien takia, Ketola kertoo.

Lähes kaikki tutkimuksessa mukana olleet terveyspisteet tarjoavat terveysneuvontaa. Yhtä lukuun ottamatta niissä tehdään laboratoriotutkimuksia pienlaitteilla. Sairaanhoitajat ohjaavat asiakkaan tarvittaessa jatkohoitoon.

Apteekki palvelee jonottamatta

Kyselyyn vastanneet sairaanhoitajat kokevat asiakkaiden suhtautuvan terveyspisteisiin myönteisesti.

Oman työnsä he kokevat monipuoliseksi, vastuulliseksi ja itsenäiseksi. Kaikki kyselyyn vastanneet sairaanhoitajat osallistuvat myös apteekkityöhön, kuten kassapalveluun ja tavaroiden hyllytykseen.

Ketolan mukaan apteekin terveyspisteet ovat sekä sairaanhoitajille että asiakkaille vielä melko tuntematon ympäristö.

– Markkinointia olisi hyvä kehittää, jotta terveyspisteet saataisiin näkyvämmäksi osaksi terveydenhuollon palvelujärjestelmää. Asiakkailla on mahdollisuus saada terveyspisteistä samoja palveluja kuin terveydenhuollosta, mutta monesti vaivattomammin ja jonottamatta, hän toteaa.

Ketola uskoo tutkimustyönsä perusteella, että kysyntää uusille terveyspisteille olisi varmasti. Terveyspisteet ovat yksityisiä terveyspalveluyrityksiä, joilla on aluehallintoviraston myöntämä toimilupa.

Terveyspisteiden tarkoituksena on vähentää terveydenhuollon kuormaa ja tarjota vaihtoehtoja terveyspalveluiden hankkimiseen.


Aiheesta myös


Arkisto


Uudella menetelmällä vauhtia lääkekehitykseen
08.09.2015 08:23 TIINA KUOSA

Lääkekehitys 08.09.2015 08:23 TIINA KUOSA


Apteekkari: Apteekkarilehti onnittelee!
07.09.2015 11:05

07.09.2015 11:05


Nokian 1. Apteekki juhlii 100-vuotista työtään
07.09.2015 11:01 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 07.09.2015 11:01 INKERI HALONEN


Apteekkari: "Apteekit ovat tärkeä osa hoitoketjua, ja niiden toiminta pitäisi noteerata nykyistä paremmin, koska siitä hyötyy sekä ihminen että koko yhteiskunta", toteaa eduskunnan varapuhemies Paula Risikko lukiessaan Apteekkarilehden artikkeleita sairaanhoitajien ja apteekkien yhteistyöstä.
07.09.2015 10:20

07.09.2015 10:20


Risikko: Sairaanhoitajien antama palaute vastaa täysin omia kokemuksiani
07.09.2015 10:18 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 07.09.2015 10:18 INKERI HALONEN


Apteekkari: "Muutoksen ehdottomasti tärkein syy on asiakkaiden lääkitysturvallisuuden parantaminen", kotihoidon päällikkö Raija Kasanen kertoo.
04.09.2015 13:56

04.09.2015 13:56


Espoon kotihoito siirtyy koneelliseen annosjakeluun
04.09.2015 13:49 INKERI HALONEN

Annosjakelu 04.09.2015 13:49 INKERI HALONEN


Apteekkari: Sairaanhoitajakyselyymme vastasi 150 hoitajaa, ja kymmenet kiittelivät lähiapteekkejaan nimeltä. Yksi kauneimmista kuului näin: "Olen tehnyt paikkakuntamme apteekin kanssa vuosikymmeniä yhteistyötä, ja se on ollut erittäin hyvää ja innovoivaa. Annosjakelu on heidän koulutuksen, osaamisen kautta levitetty kuntamme asiakkaille. Punaisen, kauniin ruusun antaisin heille." Punainen ruusu ja iso kiitos meiltä kaikille kyselyyn vastanneille, ja Sairaanhoitajaliitolle kyselyn mahdollistamisesta!
04.09.2015 11:33

04.09.2015 11:33


Sairaanhoitajat: Apteekin vastuu kasvaa, ja hyvä niin
04.09.2015 11:22 VIRPI EKHOLM

Uudistuva terveydenhuolto 04.09.2015 11:22 VIRPI EKHOLM


Apteekkari: "Digitalisaatio luo kuluttajille kokonaan uuden tarjonta- ja palvelukulttuurin, jossa pärjätäkseen on opittava jatkuvasti uusia markkinoinnin ja myynnin keinoja," kirjoittaa mediakonkari Kari Väisänen tuoreessa blogissaan.
04.09.2015 09:21

04.09.2015 09:21