Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Suomen Apteekki uhmaa KKV:n kieltoa apteekki-nimen käytöstä

valeapteekki   01.09.2016 13:00  INKERI HALONEN INGIMAGE

,

Kuvan henkilö ei liity tapaukseen

Kuluttaja-asiamies on vaatinut, että Suomen Apteekin on luovuttava käyttämästä apteekki-sanaa markkinoinnissaan. Puhelinmyyntiä harjoittava yritys on jo ilmoittanut, ettei se tule toimimaan edellytetyllä tavalla. 

Puhelin- ja verkkomyyntiä Suomen Apteekki –nimellä harjoittavan Nitrox Oy:n toiminnan käsittely jatkuu yhä Kilpailu- ja kuluttajavirastossa apteekki-nimen käytön osalta.

KKV otti Nitrox Oy:n (nykyään Oy Suomen Apteekkiyhtiöt Ab) toiminnan tarkasteluun sen jälkeen, kun kuluttaja-asiamies oli saanut ilmoituksia vitamiinien ja luontaistuotteiden harhaanjohtajavasta ja mahdollisesti kuluttajasuojalain vastaisesta markkinoinnista.

Kuluttajat ja Suomen Apteekkariliitto toivat esiin myös Nitroxin markkinointinimenä käyttämän Suomen Apteekki -nimen harhaanjohtavuuden; useat kuluttajat ovat luulleet puhelinmyynnin tulevan omasta, laillisesta apteekistaan.

Etämyyntikäytäntöjä luvattu parantaa

Kuluttaja-asiamies on pyytänyt yritystä jatkossa huolehtimaan, ettei tuotteita toimiteta ilman asianmukaista tilausta ja että esimerkiksi peruuttamisoikeudesta kerrotaan kuluttajalle selvästi puhelun aikana.

Lisäksi kuluttaja-asiamies on painottanut, että on yrityksen vastuulla näyttää tarvittaessa esimerkiksi myyntipuheluiden tallenteiden avulla, että sopimus on syntynyt.

Selvitysprosessin aikana yritys ei toimittanut kuluttaja-asiamiehen vaatimia puhelintallenteita. Yritys vetosi muun muassa alihankkijan vaihtumiseen ja pyynnön kohtuuttomuuteen.

Lopulta yritys toimitti kuluttaja-asiamiehelle yhden myyntipuhelutallenteen.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan siinä kuluttajalle ei kerrottu kaikkia lain vaatimia tietoja esimerkiksi peruuttamisoikeudesta, eikä kuluttajaa ohjattu myöskään yrityksen verkkosivuille, joilta lain edellyttämät tiedot olisivat löytyneet.

Kuluttaja-asiamies on alleviivannut, että kaupanteosta tulee luopua kokonaan tilanteissa, joissa on ilmeistä, että kuluttajan oikeustoimikelpoisuus on heikentynyt iän tai sairauden takia.

Nitrox on kesällä 2016 sitoutunut korjaamaan etämyynnin käytäntöjään.

Napit vastakkain apteekki-nimen käytöstä

Apteekki-nimen käytön osalta asian käsittely jatkuu kuitenkin yhä, ja kuluttaja-asiamies harkitsee parhaillaan jatkotoimia.

Kuluttaja-asiamies edellytti jo kesällä, että yrityksen on luovuttava käyttämästä apteekki-sanaa markkinoinnissaan.

Yritys ilmoitti kuitenkin määräaikaan mennessä, ettei se tule toimimaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

Lue kuluttaja-asiamiehen kirjoitus asian etenemisestä >

Lue Apteekkarilehden artikkeli Suomen Apteekin toiminnasta >

Arkisto


PharmaServicelle omat kotisivut
21.03.2011 16:22

21.03.2011 16:22


Varmennekortteja jaetaan Apteekkaripäivillä
18.03.2011 12:16

18.03.2011 12:16


Apteekkariliitto uudisti verkkosivunsa
18.03.2011 09:59

18.03.2011 09:59


Apteekeissa kova kysyntä joditableteista
18.03.2011 09:57

18.03.2011 09:57


Jodia lääkekaappiin
18.03.2011 09:55

18.03.2011 09:55


Kuuranne WAADS:n johtoryhmään
15.03.2011 08:53

15.03.2011 08:53


Siitepölyä jo ilmassa
14.03.2011 12:51

14.03.2011 12:51


STUK: Suomessa ei tarvetta syödä joditabletteja
12.03.2011 18:06

12.03.2011 18:06


eResepti arkipäiväistyy Turussa
10.03.2011 14:18

10.03.2011 14:18


Tutkijoiden sidonnaisuudet unohdetaan meta-analyyseissa
09.03.2011 11:01

09.03.2011 11:01