Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Suomalaiset löysivät sähköisen valtuutuksen

Koronavirus  Sähköinen valtuutus   09.04.2020 16:20  TARU VANHALA INGIMAGE

,

Viime aikoina valtuutuksia ovat antaneet erityisesti iäkkäämmät ihmiset nuoremmille lähisukulaisilleen.

Koronaepidemia on lisännyt huimasti sähköisten valtuuksien määrää apteekkiasioinnissa. Suomi.fi-palvelun kautta tehtiin maaliskuussa 22 000 sähköistä valtuutusta apteekkiasiointiin.

Viime kesäkuussa käyttöön otettu sähköinen valtuutus on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi apteekkiasioinnin hoitamiseen koronavirusepidemian aikana. Riskiryhmiin kuuluvia ja flunssaoireisia on kehotettu välttämään apteekkikäyntejä.

– Sähköisten valtuuksien määrä on viime aikoina tuplaantunut meillä, arvioi proviisori Susanna Remes Pasilan Apteekista.

Ennen maaliskuuta sähköisiä valtuuksia oli annettu koko maassa vajaa 30 000 kappaletta, nyt määrä on jo noin 50 000.

Iäkkäät hyvin perillä valtuutuksesta

Reseptilääkkeiden hakemiseen voi valtuuttaa Suomi.fi-palvelun kautta niin puolison, sukulaisen kuin auttamishaluisen naapurin, kunhan kyseessä on täysi-ikäinen henkilö.

– Ennen koronaepidemiaa sähköisellä valtuutuksella tyypillisesti haettiin alaikäisen lapsen lääkkeitä. Viime aikoina valtuutuksia ovat antaneet erityisesti iäkkäämmät ihmiset nuoremmille lähisukulaisilleen, Remes kuvailee.

Hänen mukaansa asiakkaat ovat erittäin valveutuneita asian suhteen.

– Eräskin vanhempi rouva oli itse sähköisesti valtuuttanut lapsenlapsensa asioimaan puolestaan. Tämä totesi lääkkeitä hakiessaan mummon olevan paljon paremmin perillä asiasta kuin hän itse.

Suomi.fi-palvelussa voi itse määritellä, kauanko valtuus apteekkiasiointiin on voimassa - vaikka vain yhden päivän. Valtuus astuu heti voimaan. Valtuuden voi halutessaan luonnollisesti myös peruuttaa.

Valtuutettu henkilö ei tarvitse apteekkiin mukaansa potilaan dokumentteja, kuten Kela-korttia tai potilasohjetta. Hänen täytyy todistaa oma henkilöllisyytensä, antaa valtuuttajan henkilötunnus ja kertoa mitä lääkettä on hakemassa.

Arkisto


Apteekkari: Pyysimme Luustoliitolta kommenttia eiliseen uutiseen, ja he ohjasivat meidät ravitsemustieteen dosentti Heli Viljakaisen puheille. Viljakaisen mukaan kalsiumlisä on yhä monelle tarpeen.
07.10.2015 10:44

07.10.2015 10:44


Suomalaistutkija: Moni tarvitsee yhä kalsiumlisää
07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN

Ravitsemus 07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN


Apteekkari: Jatkamme tästä aiheesta iltapäivällä, kun saamme ravitsemustieteen dosentti, senioritutkija Heli Viljakaisen kommentit uutiseen :)
06.10.2015 09:59

06.10.2015 09:59


Kalsium ei ehkäise luunmurtumia – ei ruoasta eikä pillereistä saatuna
06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekin puhelinneuvonnan arvoa selvitetään Ruotsissa
05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN


Apteekkari: Viikon aluksi maistuvia muistoja Oulusta. Apteekin kehitystyön ansiota tämäkin :)
05.10.2015 10:45

05.10.2015 10:45


Apteekkari: "Lääkereseptien lisäksi lähes kaikki muukin dokumentaatio saksalaisessa apteekissa on paperilla", kirjoittaa Erkki Kostiainen.
02.10.2015 13:04

02.10.2015 13:04


Apteekkari: Harmin paikka! Vihreää farmasiaa ennakkoluulottomasti kehittävän Generation Greenin tie Helsinki Challenge -kisassa loppui. Onnea viidelle finalistille!
02.10.2015 12:02

02.10.2015 12:02


Generation Green ei selvinnyt finaaliin
02.10.2015 11:02 ERJA ELO

Lääkejätteet 02.10.2015 11:02 ERJA ELO


Apteekkari: FIP:in julkaisema piktogrammiohjelma auttaa apteekkeja, kun yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei ole. FIP valmistelee parhaillaan myös käytännönläheisiä ohjeita pakolaisasiakkaiden asiakaspalvelun tueksi.
01.10.2015 22:57

01.10.2015 22:57