Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Suomalaiset arvostavat apteekkien lääkeneuvontaa

29.04.2011 08:35 IIRO KOSKELAINEN

,

Suomalaiset saavat lääkeneuvontaa useammin apteekista kuin lääkäriltään tai lääkepakkauksen pakkausselosteesta

Peräti 94 prosenttia suomalaisista pitää erittäin tai melko tärkeänä sitä, että heitä palvelee lääkeasioissa farmaseuttisen koulutuksen saanut henkilö.

Tämä käy ilmi Apteekkariliiton Taloustutkimus Oy:llä teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

Lääkeneuvonta kuuluu lähes kaikkien suomalaisten mielestä olennaisesti apteekin tehtäviin. Kyselyyn vastanneet ilmoittavat saavansa lääkeneuvontaa useammin apteekista kuin lääkäriltään tai lääkepakkauksen pakkausselosteesta. Aiempiin tutkimuksiin verrattuna internet on kasvattanut suosiotaan lääkeneuvonnan lähteenä merkitsevästi, erityisesti alle 30-vuotiaat ja lapsiperheet hankkivat sieltä lääkeneuvontaa muita useammin.

Suomalaiset ovat varsin tyytyväisiä apteekkipalveluihin. Lähes kaikkien vastaajien mielestä apteekkeja on tarpeeksi ja niiden aukioloajat ovat riittävät. Vain 30–49-vuotiaat ja lapsiperheet haluaisivat lisää joustoa.

Yleisimmin asiakkaat ovat tyytyväisiä palvelualttiuteen, joka saa kiitosta yli puolelta vastanneista. Joka viides kiittää nopeaa palvelua sekä henkilökunnan ammattitaitoa ja ystävällisyyttä.

Tyytymättömyyttä aiheuttavat kaikkein selvimmin pitkät jonotusajat, joita kritisoi joka kolmas asiakas ja erityisesti pääkaupunkiseudulla asuvat. Reilu kolmannes vastanneista ei osannut mainita yhtään tyytymättömyyttä aiheuttavaa tekijää.

Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina helmikuussa. Siihen vastasi tuhat iältään 15–79-vuotiasta suomalaista, vastaajajoukko edustaa apteekkien asiakasrakennetta.  Virhemarginaali on enimmillään 3,2 prosenttia suuntaansa. (EE)

 Lue lisää tutkimustuloksista ->

Arkisto


eResepti viivästyy taas
25.02.2010 10:35

25.02.2010 10:35


Toimitusjohtaja tuli taloon
25.02.2010 08:35

25.02.2010 08:35


Annosjakelupotilaiden omavastuuosuus halutaan poistaa
25.02.2010 08:32

25.02.2010 08:32


Tämä työyhteisö toimii!
25.02.2010 08:17

25.02.2010 08:17


Viro siirtyi eReseptiin
25.02.2010 08:05

25.02.2010 08:05


Reseptilääkkeiden hinnanlasku jatkuu
24.02.2010 14:22

24.02.2010 14:22


Turistit työllistävät hiihtokeskusapteekkia
24.02.2010 10:48

24.02.2010 10:48


Viljatuotteiden laatu vaikuttaa rasvakudokseen geenitasolla
24.02.2010 10:01

24.02.2010 10:01


STM valistaa Facebookissa
22.02.2010 14:40

22.02.2010 14:40


Sari Pääkkönen toimitusjohtajan sihteeriksi
19.02.2010 09:38

19.02.2010 09:38