Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Suomalaiset arvostavat apteekkien lääkeneuvontaa

29.04.2011 08:35 IIRO KOSKELAINEN

,

Suomalaiset saavat lääkeneuvontaa useammin apteekista kuin lääkäriltään tai lääkepakkauksen pakkausselosteesta

Peräti 94 prosenttia suomalaisista pitää erittäin tai melko tärkeänä sitä, että heitä palvelee lääkeasioissa farmaseuttisen koulutuksen saanut henkilö.

Tämä käy ilmi Apteekkariliiton Taloustutkimus Oy:llä teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

Lääkeneuvonta kuuluu lähes kaikkien suomalaisten mielestä olennaisesti apteekin tehtäviin. Kyselyyn vastanneet ilmoittavat saavansa lääkeneuvontaa useammin apteekista kuin lääkäriltään tai lääkepakkauksen pakkausselosteesta. Aiempiin tutkimuksiin verrattuna internet on kasvattanut suosiotaan lääkeneuvonnan lähteenä merkitsevästi, erityisesti alle 30-vuotiaat ja lapsiperheet hankkivat sieltä lääkeneuvontaa muita useammin.

Suomalaiset ovat varsin tyytyväisiä apteekkipalveluihin. Lähes kaikkien vastaajien mielestä apteekkeja on tarpeeksi ja niiden aukioloajat ovat riittävät. Vain 30–49-vuotiaat ja lapsiperheet haluaisivat lisää joustoa.

Yleisimmin asiakkaat ovat tyytyväisiä palvelualttiuteen, joka saa kiitosta yli puolelta vastanneista. Joka viides kiittää nopeaa palvelua sekä henkilökunnan ammattitaitoa ja ystävällisyyttä.

Tyytymättömyyttä aiheuttavat kaikkein selvimmin pitkät jonotusajat, joita kritisoi joka kolmas asiakas ja erityisesti pääkaupunkiseudulla asuvat. Reilu kolmannes vastanneista ei osannut mainita yhtään tyytymättömyyttä aiheuttavaa tekijää.

Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina helmikuussa. Siihen vastasi tuhat iältään 15–79-vuotiasta suomalaista, vastaajajoukko edustaa apteekkien asiakasrakennetta.  Virhemarginaali on enimmillään 3,2 prosenttia suuntaansa. (EE)

 Lue lisää tutkimustuloksista ->

Arkisto


Apteekeissa tyytyväisimmät asiakkaat
27.01.2014 10:56

27.01.2014 10:56


Uudistettu Apteekkari pian jakeluun
24.01.2014 14:21

24.01.2014 14:21


Kaikki reseptit sähköisiksi
23.01.2014 14:21

23.01.2014 14:21


Uusi lautasmalli ja vähemmän suolaa
23.01.2014 13:51

23.01.2014 13:51


Makkaraa vain maltillisesti
22.01.2014 10:45

22.01.2014 10:45


Apteekkarit näyttelyn takana
17.01.2014 13:05

17.01.2014 13:05


Klexane ja Victoza rajoitetusti erityiskorvattaviksi
16.01.2014 15:16

16.01.2014 15:16


Kuitupitoinen ruoka ehkäisee sydänsairauksia
16.01.2014 09:27

16.01.2014 09:27


THL ja Tukes muistuttavat käsihuuhteiden tärkeydestä
13.01.2014 10:08

13.01.2014 10:08


PRAC hyllyttäisi osteoporoosilääkkeen
13.01.2014 09:38

13.01.2014 09:38