Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Pois toksinen positiivisuus!

Yhteiskuntavastuu   02.04.2019 08:00  OLLI-PEKKA TIAINEN VIIVI HUUSKA

VIIVI HUUSKA, VIIVI HUUSKA

Äiti kertoi menettäneensä lapsensa. Toinen kuvasi, millaista on kasvaa rikkinäisessä perheessä. Näistä tililleen kertyneistä tarinoista Ellinoora kokosi modernin runon Mielinauha-kampanjan videoksi

Mielinauha-kampanjan tähti Ellinoora tietää, että sosiaalisen median maailmankuva voi ahdistaa. Apteekit ovat keräämässä Ellinooran kanssa varoja mielenterveystyön edistämiseen.

Ajattele iloisia asioita, älä ole negatiivinen. Tälle vahingolliselle yksinkertaistukselle Ellinoora näyttää kieltä, sillä oikeaa välittämistä on kuuntelu ja avun tarjoaminen.

– Some on täynnä toksista positiivisuutta. Instagramissa jaetaan vain myönteisiä asioita. Silloin voi alkaa kuvitella, että vain itselle tapahtuu ikäviä, eikä niistä halua kertoa. Se vääristää maailmankuvaa. Ajatuksilla on valtavan suuri voima. Mieli on vahva kaikkiin eri suuntiin, sanoo Ellinoora.

Suomen Mielenterveysseuran Mielinauha kerää varoja mielenterveyden edistämiseen ja vaikeassa elämäntilanteessa olevien auttamiseksi. Keräyksen tarkoitus on myös lisätä voimaannuttavaa puhetta mielenterveydestä sekä vähentää mielenterveyteen liittyvää stigmaa.

Fanit kertoivat ahdistuksestaan

Kampanjan kasvot on tänä vuonna poptähti Ellinoora. Ennen keräystä Ellinoora pyysi some-seuraajiaan osallistumaan anonyymisti spoken word -teokseen ja kertomaan, mikä heitä elämässä ahdistaa.

Ellinooran tili täyttyi riipaisevista kirjoituksista, joista hän kokosi spoken word -teoksen kampanjavideoon.

– Välillä kuulen some-seuraajiltani niin kipeitä juttuja, että suosittelen heitä hakemaan ammattiapua. Mietin
niitä, kun menen nukkumaan. Toisinaan tulee kädetön olo. Aina ihmiset puhuvat, että jotain pitäis tehdä. Ajattelin
sitten, että no vittu tehdään! Haluan vaikuttaa konkreettisesti ihmisten hyvinvointiin, hän perustelee.

Apteekki voi olla ensimmäinen kontakti

Nauhoja on myynnissä toista vuotta myös Suomen Apteekkariliiton jäsenapteekeissa.

– Halusimme ehdottomasti jatkaa yhteistyötä Mielenterveysseuran kanssa ja lähteä keräyksen kumppaneiksi myös tänä vuonna, kertoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.

Sandler muistuttaa, että apteekki on suomalaisten lähin ja helpoiten saavutettava terveyspalvelu. Apteekissa käy paljon ihmisiä, joilla ei ole kontaktia muuhun terveydenhuoltoon.

– Siksi on tärkeää, että apteekeissakin osataan kohdata, neuvoa ja ohjata ihmisiä myös mielenterveysasioissa oikeiden palveluiden piiriin.

Vihreitä Mielinauhoja myydään apteekeissa, R-kioskeissa, Tokmanneilla, Finnkinon elokuvateattereissa sekä joissakin Robert’s Coffeen kahviloissa Kanrestan ravintoloissa ja suurimmissa Terveystalon toimipisteissä. Nauhan hinta on 4 euroa, ja jokaisesta myydystä nauhasta lahjoitetaan 3 euroa mielenterveyden hyväksi.

Arkisto


Suomeen uusi hyvinvointilehti
15.08.2012 14:04

15.08.2012 14:04


Kasvuhormonivalmisteiden korvattavuus katkolla
15.08.2012 12:37

15.08.2012 12:37


Geenitesti ei kerro diabetesriskiä
10.08.2012 11:45

10.08.2012 11:45


VM: Apteekkimaksuja 146 miljoonaa euroa
08.08.2012 21:36

08.08.2012 21:36


Kalsitoniinin pitkäaikaiskäyttöön rajoituksia
02.08.2012 14:21

02.08.2012 14:21


Ton Hoek 1955–2012
01.08.2012 11:35

01.08.2012 11:35


JazzApteekki veti väkeä
18.07.2012 23:19

18.07.2012 23:19


Risikko: Uudistusten aikataulu tarkentuu alkusyksystä
16.07.2012 21:27

16.07.2012 21:27


Ministeri kesätöissä Oriveden apteekissa
13.07.2012 11:48

13.07.2012 11:48


Apteekkariliitto: Fimean ehdotukset pääosin hyviä
02.07.2012 16:50

02.07.2012 16:50