Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Osteoporoosia sairastavien neuvonta toteutuu huonosti

Osteoporoosi   11.02.2020 10:13  VIRPI EKHOLM ISTOCKPHOTO

,

Osteoporoosista ja sen hoidosta kaivataan lisää tietoa. Apteekit voisivat auttaa.

Osteoporoosia sairastavat eivät saa tarvitsemaansa tietoa sairaudesta tai riittävää ohjausta sen hoitoon. Luustoliiton kyselyssä näin kertoi valtaosa potilaista.

Vain kolmasosa vastaajista oli saanut tietoa liikunnan merkityksestä osteoporoosin hoidossa ja viidesosa ohjausta kaatumisten ehkäisemiseksi. Lähes 70 prosenttia vastasi, ettei ollut saanut ravitsemusohjausta. Kyselyyn vastasi lähes 800 osteoporoosia sairastavaa henkilöä.

Toiminnanjohtaja Ansa Holm Luustoliitosta kertoo yllättyneensä, että tilanne on oikeasti näin huono.

– Vastaajat olivat kuitenkin aika aktiivisia ihmisiä ja meidän jäsenkuntaamme. Miten mahtavat pärjätä muut noin 400 000 suomalaista, jotka sairastavat osteoporoosia?

Holm muistuttaa, että osteoporoosi on pitkäaikaissairaus, jonka omahoitoon tulisi sitoutua loppuelämäksi. Näin voidaan ehkäistä murtumia, jotka aiheuttavat paljon hoitokustannuksia ja inhimillistä kärsimystä.

Pahimmillaan lääkäri on vain kertonut potilaalle puhelimessa, että tämä voi hakea osteoporoosilääkkeet apteekista.

– Jos ihminen ei yhtään tiedä, mikä osteoporoosi on, hän ei ehkä hae lääkkeitä ollenkaan tai lopettaa niiden käytön kesken. Lisäksi lääkitys on tehotonta, jos siihen ei yhdistetä oikeanlaista ravitsemusta, liikuntaa, riittävää D-vitamiinin saantia ja kaatumisten ehkäisyä.

Ansa Holmin mukaan apteekeilla voi olla merkittävä rooli siinä, että osteoporoosia sairastavat saisivat riittävästi tietoa ja tukea sairautensa hoitoon. Neuvonta lähtee ihan perusasioista: luusto ei ole mikään kuollut tukiranka, vaan sen kuntoon voi oikeasti vaikuttaa.

– Luustoliitosta voi tilata apteekkeihin maksutonta neuvontamateriaalia postikulujen hinnalla. Asiakasta voi myös ohjata saamaan lisätietoa liiton jäsenyhdistyksistä sekä liikunta- ja omahoitoryhmistä, Holm vinkkaa.


Aiheesta myös


Arkisto


Apteekkari: Pyysimme Luustoliitolta kommenttia eiliseen uutiseen, ja he ohjasivat meidät ravitsemustieteen dosentti Heli Viljakaisen puheille. Viljakaisen mukaan kalsiumlisä on yhä monelle tarpeen.
07.10.2015 10:44

07.10.2015 10:44


Suomalaistutkija: Moni tarvitsee yhä kalsiumlisää
07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN

Ravitsemus 07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN


Apteekkari: Jatkamme tästä aiheesta iltapäivällä, kun saamme ravitsemustieteen dosentti, senioritutkija Heli Viljakaisen kommentit uutiseen :)
06.10.2015 09:59

06.10.2015 09:59


Kalsium ei ehkäise luunmurtumia – ei ruoasta eikä pillereistä saatuna
06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekin puhelinneuvonnan arvoa selvitetään Ruotsissa
05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN


Apteekkari: Viikon aluksi maistuvia muistoja Oulusta. Apteekin kehitystyön ansiota tämäkin :)
05.10.2015 10:45

05.10.2015 10:45


Apteekkari: "Lääkereseptien lisäksi lähes kaikki muukin dokumentaatio saksalaisessa apteekissa on paperilla", kirjoittaa Erkki Kostiainen.
02.10.2015 13:04

02.10.2015 13:04


Apteekkari: Harmin paikka! Vihreää farmasiaa ennakkoluulottomasti kehittävän Generation Greenin tie Helsinki Challenge -kisassa loppui. Onnea viidelle finalistille!
02.10.2015 12:02

02.10.2015 12:02


Generation Green ei selvinnyt finaaliin
02.10.2015 11:02 ERJA ELO

Lääkejätteet 02.10.2015 11:02 ERJA ELO


Apteekkari: FIP:in julkaisema piktogrammiohjelma auttaa apteekkeja, kun yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei ole. FIP valmistelee parhaillaan myös käytännönläheisiä ohjeita pakolaisasiakkaiden asiakaspalvelun tueksi.
01.10.2015 22:57

01.10.2015 22:57