Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Sote-sarja jatkuu! Vuorossa Pohjanmaa, Satakunta ja Varsinais-Suomi
26.06.2017 10:20

Sote ja apteekit 26.06.2017 10:20


Kuumiin aaltoihin kehitteillä uusi, lupaava lääke
22.06.2017 09:22 VIRPI EKHOLM

Lääkekehitys 22.06.2017 09:22 VIRPI EKHOLM


Yhteistyö osoitti voimansa – vanhus virkosi jumppaamaan
21.06.2017 09:40 NINA RANTTILA

Lääkitys kuntoon 21.06.2017 09:40 NINA RANTTILA


Mikkelin Uusi Apteekki avasi Terveyspisteen
20.06.2017 11:00 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 20.06.2017 11:00 INKERI HALONEN


Robotti joka neljännessä apteekissa
19.06.2017 12:00 ERJA ELO

Digitalisaatio 19.06.2017 12:00 ERJA ELO


Apteekkariliiton juhla-apuraha jaettiin Sirkka-Liisa Kivelälle ja Janne Martikaiselle
16.06.2017 10:42

Apurahat 16.06.2017 10:42


Fimea perustaa uuden apteekin Kuopioon
16.06.2017 08:32 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 16.06.2017 08:32 ERJA ELO


PGEU:n uusi puheenjohtaja tulee Espanjasta
14.06.2017 16:06

Nimitykset 14.06.2017 16:06


Etelä-Karjala: Maakunnallinen kehittäminen avainasemassa annosjakelussa
13.06.2017 09:00 INKERI HALONEN

Annosjakelu 13.06.2017 09:00 INKERI HALONEN


Puolet apteekeista valmistaa lääkkeitä edelleen käsityönä
12.06.2017 12:10 ERJA ELO

Lääkevalmistus 12.06.2017 12:10 ERJA ELO