Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Miltä näyttää apteekin arki? Seuraa Twitter-tempausta Lääkehoidon päivänä!
20.03.2018 10:00 ELINA AALTONEN

Kampanjat 20.03.2018 10:00 ELINA AALTONEN


Lääkehoidon päivä lähestyy! Apteekeissa tapahtumia ympäri Suomea
19.03.2018 14:25 INKERI HALONEN

Kampanjat 19.03.2018 14:25 INKERI HALONEN


Opioidit eivät sovi selkä-, lonkka- tai polvikipujen hoitoon
19.03.2018 07:06 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 19.03.2018 07:06 UUTISPALVELU DUODECIM


Oriolan lääkejakelukriisistä kertova juttu palkittiin Edit-kisassa
16.03.2018 09:35 INKERI HALONEN

16.03.2018 09:35 INKERI HALONEN


Pikkulasten pneumokokkirokotteet vähentäneet suomalaisten keuhkokuumeita
16.03.2018 08:30 UUTISPALVELU DUODECIM

Rokotteet 16.03.2018 08:30 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekkariliiton apurahat haettavana
15.03.2018 09:48 INKERI HALONEN

Apurahat 15.03.2018 09:48 INKERI HALONEN


Apteekkariliitto: Apteekeille suurempi rooli terveydenhuollossa
13.03.2018 10:29 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkariliitto 13.03.2018 10:29 ERKKI KOSTIAINEN


Terveydeksi!-lehti on Suomen luetuin terveyslehti
08.03.2018 13:01

08.03.2018 13:01


Lääkehoitojen arvioimisesta tuli farmaseutin perusosaamista
08.03.2018 10:55 ERJA ELO

lääkehoidon arviointi 08.03.2018 10:55 ERJA ELO


Apteekin työntekijöille 26 kk:n mittainen työehtosopimus
07.03.2018 12:37 INKERI HALONEN

Työmarkkinat 07.03.2018 12:37 INKERI HALONEN