Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Psyykenlääkkeiden käyttö vähenee
07.06.2016 10:10 INKERI HALONEN

Lääkehoito 07.06.2016 10:10 INKERI HALONEN


Virtuaalisairaala tukee erikoissairaanhoitoa
07.06.2016 09:35 ERJA ELO

Digitalisaatio 07.06.2016 09:35 ERJA ELO


Apteekkarilehden uutisointia seurataan yhä mieluiten lehdestä
06.06.2016 13:23 INKERI HALONEN

Lukijatutkimus 06.06.2016 13:23 INKERI HALONEN


Kohta koneäly päättelee, millaista hoitoa tarvitset
06.06.2016 09:01 ERJA ELO

Digitalisaatio 06.06.2016 09:01 ERJA ELO


Karpalomehu ehkäisee virtsatieinfektion uusiutumista
03.06.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM

Itsehoito 03.06.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM


Viranomaisselvitykset käynnissä – puhelinmyyntifirmaa luullaan apteekiksi
02.06.2016 13:58 INKERI HALONEN

valeapteekki 02.06.2016 13:58 INKERI HALONEN


Itselääkityksen uudet ohjeet lyhentävät jonoja terveyskeskuksissa
02.06.2016 10:24 ERJA ELO

Itsehoito 02.06.2016 10:24 ERJA ELO


Farmasialiitto hylkäsi Aptan neuvotteluesityksen
02.06.2016 10:02 INKERI HALONEN

työmarkkinat 02.06.2016 10:02 INKERI HALONEN


Myös rinnakkaislääkeyritysten yhteistyö terveydenhuollon kanssa avoimeksi
31.05.2016 13:00 INKERI HALONEN

Ammattietiikka 31.05.2016 13:00 INKERI HALONEN


Terveydenhuollon ja lääketeollisuuden yhteistyön arvo vajaat 30 miljoonaa euroa
31.05.2016 10:35 INKERI HALONEN

Ammattietiikka 31.05.2016 10:35 INKERI HALONEN