Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Tehostettu hoito voi pysäyttää aikuistyypin diabeteksen
29.03.2017 08:22 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 29.03.2017 08:22 UUTISPALVELU DUODECIM


EMA suosittelee useiden lääkevalmisteiden myyntikieltoa EU:ssa
28.03.2017 12:30 ELINA AALTONEN

Lääketurvallisuus 28.03.2017 12:30 ELINA AALTONEN


EMA haluaa vauhdittaa biosimilaarien kehittämistä
28.03.2017 10:00

Lääkekehitys 28.03.2017 10:00


Terveysasema suljettiin, apteekki avasi Terveyspisteen ja etälääkäripalvelun
27.03.2017 09:20

Apteekki palvelee 27.03.2017 09:20


Apteekkina esiintyvä puhelinmyyntifirma joutuu markkinaoikeuteen
24.03.2017 16:07 INKERI HALONEN

valeapteekki 24.03.2017 16:07 INKERI HALONEN


Kardiologian professori: Tulehduskipulääkkeitä pitäisi myydä vain apteekissa
23.03.2017 11:38 ELINA AALTONEN

Lääkehoito 23.03.2017 11:38 ELINA AALTONEN


Joka viides jäi ilman lääkekorvauksia alkuomavastuun vuoksi
23.03.2017 10:03 ERJA ELO

Lääkekorvaukset 23.03.2017 10:03 ERJA ELO


Uusi perhevapaakorvaus haettavaksi toukokuussa
22.03.2017 10:11 ERJA ELO

22.03.2017 10:11 ERJA ELO


Kuntavaalit lähestyvät – ehdolla myös apteekin ammattilaisia
22.03.2017 09:00

22.03.2017 09:00


Apteekkitarkastusten maksuihin ehdotetaan tuntuvia korotuksia
21.03.2017 09:00

Apteekkijärjestelmä 21.03.2017 09:00