Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


EU-ministerivaliokunta: Suomi tavoittelee Euroopan lääkevirastoa
17.03.2017 10:51 ERJA ELO

Lääketeollisuus 17.03.2017 10:51 ERJA ELO


Tapio Rytilästä apteekkineuvos
15.03.2017 14:15

Arvonimet 15.03.2017 14:15


Lääkityslistat ajan tasalle apteekissa
15.03.2017 09:08 ERJA ELO

rationaalinen lääkehoito 15.03.2017 09:08 ERJA ELO


Apteekkariliiton 100 000 euron juhla-apuraha haettavana
13.03.2017 11:45

Apteekkariliitto 13.03.2017 11:45


Oriola-KD ja Kesko perustavat uuden kauppaketjun
13.03.2017 11:41 ERJA ELO

tukkuliikkeet 13.03.2017 11:41 ERJA ELO


Laaja selvitys julki – Ruotsi etsii ratkaisuja apteekkipalveluiden haasteisiin
10.03.2017 11:43 INKERI HALONEN

Ulkomaat 10.03.2017 11:43 INKERI HALONEN


Savuttomana leikkaukseen, apteekin kautta
10.03.2017 10:02 ERJA ELO

Tupakoinnin lopetus 10.03.2017 10:02 ERJA ELO


Savon apteekkareilta lahjoitus Itä-Suomen yliopistolle
09.03.2017 10:04

09.03.2017 10:04


Apteekki tarjosi töitä turvapaikanhakijalle
07.03.2017 10:36 ERJA ELO

Yhteiskuntavastuu 07.03.2017 10:36 ERJA ELO


Rinta rottingille! Suomessa toimii jo lähes 160 Liikkujan Apteekkia
06.03.2017 10:15 INKERI HALONEN

Liikkujan Apteekki 06.03.2017 10:15 INKERI HALONEN