Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luusto-kampanja osoittautui tarpeelliseksi

28.10.2013 09:00 EEVA-RIITTA SEPPÄLÄ-HOLMBERG

, Eeva-Riitta Seppälä-Holmberg

Apteekeissa parin viikon ajan näkynyt Luustoterveys-kampanja on herätellyt suomalaisia huomaamaan, mitä kaikkea hyvä luustoterveys vaatiikaan.

Apteekit kiittelevät erityisesti Luustoliiton lanseeraaman Luustoviikon näkymistä eri medioissa. Sen pohjalta moni on osannut suunnistaa apteekkiin kyselemään aiheesta lisää.

Tiedonjano on ollut runsasta.

- Eri ruoka-aineiden kalsiumpitoisuuksia kuvaava esite loppui meiltä jo viikossa, eli lisää oli tilattava miltei heti!, Sipoon 1. apteekin proviisori Heidi Saraneva kertoo.

Myös Oravaisten apteekissa samainen esite loppui rytinällä.

- Joku taisi viedä kerralla lähes koko nipun, varmastikin levittääkseen niitä eteenpäin. Onnistuimme saamaan niitä onneksi vielä lisää, apteekkari Mona Heikfolk sanoo.

Aktiivisesti
puheeksi

Sipoon apteekki on ottanut luustoterveyden asiakkaiden kanssa aktiivisesti puheeksi erityisesti reseptintoimituksessa.

- Mikäli asiakkaalle toimitetaan esimerkiksi luustokatolääkettä, tai asiakas on iäkäs tai kyseessä on lapsiperhe, asia on ollut helppo ottaa esille. Olemme käyneet yhdessä läpi ruokavaliota ja miettineet kalkin ja d-vitamiinin lisätarvetta, Saraneva kuvailee.

Samalla asiakkaan kanssa on tehty osteoporoosin riskiä kartoittava kysely. Testi on Saranevan mukaan tukenut hyvin farmaseutin työtä ja ollut asiakkaalle erittäin havainnollinen.

Oravaisten Heikfolk pahoittelee sitä, että osteoporoosin riskiä mittaava kysely on vain suomeksi. Apteekin asiakkaat ovat lähes täysin ruotsinkielisiä, eikä vanhempi väestö puhu suomea välttämättä lainkaan.

- Olemme joutuneet kääntämään testiä asiakkaille tiskissä, se on ollut aika työlästä, Heikfolk toteaa.

Muuten Saraneva ja Heikfolk kiittelevät kampanjamateriaalia erinomaiseksi.

Hups! Noinko vähän
kalkkia saankaan?

Saranevan mukaan moni apteekin henkilökunnasta havahtui työpaikkakoulutuksessa itsekin huomaamaan, miten vaikeaa kalsiumia on saada tarpeeksi ruoasta.

- Ennen kuin aloitimme kampanjan, kävimme koulutusmateriaalin henkilökunnan kanssa läpi. Ihmettelimme, että miten paljon sitä kalsiumpitoisia ruokia pitäisikään syödä, jotta saisi tarvittavan määrän kalkkia. Oli tämä hyvä herätys myös itselle!

INKERI HALONEN

Aiheesta aiemmin:

Lujat luut vaativat työtä >

Arkisto


Apoteksamariten vastaa ketjujen haasteeseen
04.06.2010 10:24

04.06.2010 10:24


Verkostosta voimaa
04.06.2010 10:03

04.06.2010 10:03


Murahduksia Otso apteekista
04.06.2010 08:06

04.06.2010 08:06


Pyöreitä vuosia
04.06.2010 08:04

04.06.2010 08:04


eReseptiä arvostetaan Ruotsissa
04.06.2010 07:36

04.06.2010 07:36


Jurvan läskeistä 3000 euron potti
03.06.2010 14:00

Yhteiskuntavastuu 03.06.2010 14:00


Apteekkien perustamista voidaan rajoittaa kansallisesti
01.06.2010 16:38

01.06.2010 16:38


Uusi apteekkiverkosto aloittaa ensi viikolla
28.05.2010 12:20

28.05.2010 12:20


Farmasian hakijamäärät kasvussa
26.05.2010 09:01

26.05.2010 09:01


Tasigna-valmiste erityiskorvattavaksi leukemian hoidossa
25.05.2010 15:55

25.05.2010 15:55