Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luonnonkosmetiikka pyrkii apteekkeihin – lisää tutkimustietoa kaivataan

kosmetiikka   19.12.2017 09:14  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekkien hyllyille olisi tulossa useita luonnonkosmetiikan valmistajia ja tuotesarjoja. Apteekeissa kaivataan kuitenkin tietoa tuotteiden tehosta ja vaikutuksesta – pelkkä luonnonmukaisuus ei riitä.

Luonnonkosmetiikan kysyntä on luonut Suomeen kymmeniä pieniä valmistajia, jotka pyrkivät apteekkien hyllyille ja maailman markkinoille.

Apteekin valikoimiin pääseminen on yrityksille merkki laadusta. Esimerkiksi Olivia Klein haluaa, että hänen nimikkotuotesarjaansa myydään nimenomaan apteekista.

– Myynti edellyttää asiantuntemusta ja tietoa ihosairauksista, sekä henkilökohtaista, luotettavaa neuvontaa tuotteiden käyttöön. Mielestäni vain apteekit kykenevät terveydenhuollon ammattilaisina tarjoamaan tämän kaiken.

Viestintäproviisori Elina Aaltonen Apteekkariliitosta muistuttaa, että apteekkikosmetiikan ostajilla on usein sairauden tai sen hoidon herkistämä iho.

Aaltosen mukaan luonnonkosmetiikan ongelmana on usein se, että tuotteiden ainesosaluettelot (INCI) ovat puutteellisia ja suomenkieliset tekstitkin aika suppeita.

– Puutteellinen INCI-lista estää tuotteiden suosittelun. Myös luonnosta peräisin olevien ainesosien, kuten kasviuutteiden, allergisoivuudesta ei ole välttämättä tarkkaa tietoa.

Haasteena onkin seuloa lukuisista pienistä luonnonkosmetiikkaa tarjoavista yrityksistä parhaat.

– Luonnonkosmetiikkafirmoilla on marginaalinen markkinointibudjetti verrattuna isoihin kansainvälisiin kosmetiikkayrityksiin. Jos apteekki ottaa tällaisen sarjan tuotteita myyntiin, sen pitää itse panostaa tuotteiden markkinointiin ja henkilökunnan kouluttamiseen.

Osaa sarjoista ei saa apteekkien käyttämistä tukkuliikkeistä. Tämä aiheuttaa lisätyötä, koska tuotteiden menekkiä ja rahtikuluja täytyy seurata erikseen.

Arkisto


Omega-3-valmisteet eivät ehkäise diabeetikon sydänoireita
03.09.2018 07:52 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 03.09.2018 07:52 UUTISPALVELU DUODECIM


Itsehoitolääkkeiden pakkauksiin lisätään merkintä ”Itsehoitolääke / Receptfritt läkemedel”
30.08.2018 08:48 ERJA ELO

Potilasturvallisuus 30.08.2018 08:48 ERJA ELO


Diabeetikon terveysriskit voi pitkälti kumota hyvällä hoidolla
28.08.2018 11:22 UUTISPALVELU DUODECIM

28.08.2018 11:22 UUTISPALVELU DUODECIM


Hiv-kotitesti tuli apteekkimyyntiin
27.08.2018 15:25 ERJA ELO

27.08.2018 15:25 ERJA ELO


Pling! Älyviesti kutsuu noutamaan seuraavan lääke-erän
24.08.2018 10:40 INKERI MERILUOTO

24.08.2018 10:40 INKERI MERILUOTO


Sinullakin on henkilöbrändi – näin teet siitä vahvan
24.08.2018 10:30 ERJA ELO

24.08.2018 10:30 ERJA ELO


Potilaan ennuste on parempi, jos verenpaineen hoito tehoaa nopeasti
23.08.2018 09:42 UUTISPALVELU DUODECIM

23.08.2018 09:42 UUTISPALVELU DUODECIM


Parasetamoli ei välttämättä täysin haitaton raskauden aikana
23.08.2018 09:08 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 23.08.2018 09:08 UUTISPALVELU DUODECIM


Uniapnea altistaa diabetekselle – ja diabetes uniapnealle
22.08.2018 08:05 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 22.08.2018 08:05 UUTISPALVELU DUODECIM


Oriola vaihtaa IT-ratkaisun toimittajaa, nykyinen maksaa syntyneistä haitoista 9 miljoonaa euroa
17.08.2018 09:56 INKERI MERILUOTO

lääketukut 17.08.2018 09:56 INKERI MERILUOTO