Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luonnonkosmetiikka pyrkii apteekkeihin – lisää tutkimustietoa kaivataan

kosmetiikka   19.12.2017 09:14  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekkien hyllyille olisi tulossa useita luonnonkosmetiikan valmistajia ja tuotesarjoja. Apteekeissa kaivataan kuitenkin tietoa tuotteiden tehosta ja vaikutuksesta – pelkkä luonnonmukaisuus ei riitä.

Luonnonkosmetiikan kysyntä on luonut Suomeen kymmeniä pieniä valmistajia, jotka pyrkivät apteekkien hyllyille ja maailman markkinoille.

Apteekin valikoimiin pääseminen on yrityksille merkki laadusta. Esimerkiksi Olivia Klein haluaa, että hänen nimikkotuotesarjaansa myydään nimenomaan apteekista.

– Myynti edellyttää asiantuntemusta ja tietoa ihosairauksista, sekä henkilökohtaista, luotettavaa neuvontaa tuotteiden käyttöön. Mielestäni vain apteekit kykenevät terveydenhuollon ammattilaisina tarjoamaan tämän kaiken.

Viestintäproviisori Elina Aaltonen Apteekkariliitosta muistuttaa, että apteekkikosmetiikan ostajilla on usein sairauden tai sen hoidon herkistämä iho.

Aaltosen mukaan luonnonkosmetiikan ongelmana on usein se, että tuotteiden ainesosaluettelot (INCI) ovat puutteellisia ja suomenkieliset tekstitkin aika suppeita.

– Puutteellinen INCI-lista estää tuotteiden suosittelun. Myös luonnosta peräisin olevien ainesosien, kuten kasviuutteiden, allergisoivuudesta ei ole välttämättä tarkkaa tietoa.

Haasteena onkin seuloa lukuisista pienistä luonnonkosmetiikkaa tarjoavista yrityksistä parhaat.

– Luonnonkosmetiikkafirmoilla on marginaalinen markkinointibudjetti verrattuna isoihin kansainvälisiin kosmetiikkayrityksiin. Jos apteekki ottaa tällaisen sarjan tuotteita myyntiin, sen pitää itse panostaa tuotteiden markkinointiin ja henkilökunnan kouluttamiseen.

Osaa sarjoista ei saa apteekkien käyttämistä tukkuliikkeistä. Tämä aiheuttaa lisätyötä, koska tuotteiden menekkiä ja rahtikuluja täytyy seurata erikseen.

Arkisto


Sunnuntaina vietetään Maailman lihavuuspäivää
09.10.2015 11:56 INKERI HALONEN

Kansanterveys 09.10.2015 11:56 INKERI HALONEN


Jarkko Kiuru PharmaServicen toimitusjohtajaksi
08.10.2015 13:30 ERKKI KOSTIAINEN

Annosjakelu 08.10.2015 13:30 ERKKI KOSTIAINEN


Yliopiston Apteekki haluaa sivuapteekin Espoon Isoon Omenaan
07.10.2015 13:05 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 07.10.2015 13:05 INKERI HALONEN


Suomalaistutkija: Moni tarvitsee yhä kalsiumlisää
07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN

Ravitsemus 07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN


Kalsium ei ehkäise luunmurtumia – ei ruoasta eikä pillereistä saatuna
06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekin puhelinneuvonnan arvoa selvitetään Ruotsissa
05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN


Generation Green ei selvinnyt finaaliin
02.10.2015 11:02 ERJA ELO

Lääkejätteet 02.10.2015 11:02 ERJA ELO


FIP:ltä apua ja ohjeita pakolaiskriisiin
01.10.2015 22:51 TIINA KUOSA

Apteekki palvelee 01.10.2015 22:51 TIINA KUOSA


Läpimurto tutkimuksessa: allergiarokote markkinoille 5-10 vuodessa?
01.10.2015 09:59 ERJA ELO

allergia 01.10.2015 09:59 ERJA ELO


STM ehdottaa apteekkimaksun korottamista osana lääkesäästöjä
30.09.2015 11:40 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 30.09.2015 11:40 INKERI HALONEN